Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-07-26)
předchozí < den (2020-03-10) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 10. březen 2020, Úterý po 2. neděli v době postní A


Kalendarium


Popis lekcionáře

2. neděle v době postní A
Nedělní evangelium je možné vybrat ze dvou variant. Nově je zařazen text z Jana (J 3, 1-17) pro svůj křestní charakter: „nenarodí-li se kdo z vody a Ducha, nemůže vstoupit do božího království“ (J 3,5). Obsahuje i předobraz Ježíšovy smrti: „A jako Mojžíš vyvýšil hada v pustině, tak musí být vyvýšen Syn člověka.“ (J 3,14)
Druhá varianta (Mt 17, 1-9) je původní, z římského lekcionáře, o proměnění Páně.
Ve 2. čtení (Ř 4, 1-5.13-17) Pavel dává za vzor Abrahama, jako muže víry. Skrze víru se stáváme spravedlivými, jsme ospravedlněni. Na toto čtení připravuje 1. čtení (Gn 12, 1-4a) o povolání Abrama.

SZ čtení dní připravujících na neděli spojuje Abraham a jeho spravedlnost. Ve čtvrtek (Iz 51, 1-3): „Pohleďte na Abrahama, svého Otce…“ (Iz 51,2). V pátek (Mi 7, 18-20): „Prokážeš … milosrdenství Abrahamovi…“ (Mi 7,20). V sobotu, navazujíc na čtvrtek (Iz 51, 4-8): „Má spravedlnost je blízko“ (Iz 51,5).
NZ čtení se zabývají vírou. Ve čtvrtek (2 Tm 1, 3-7): „Připomenul jsem si tu upřímnou víru…“ (2 Tm 1,5). V pátek (Ř 3, 21-31): „Boží spravedlnost skrze víru Ježíše Krista…“ (Ř 3,22). V sobotu (L 7, 1-10): „ani v Izraeli jsem nenalezl tak velkou víru“ (L 7,9).

V pondělním SZ čtení (Nu 21, 4-9) je popsán příběh zmíněný v 1. verzi nedělního evangelia: „Udělej si ohnivého hada a umísti ho na korouhev“ (Nu 21,8). NZ text (Žd 3, 1-6) reflektuje 2. verzi evangelia (o proměnění Páně na hoře): Zmiňuje Mojžíše coby Ježíšova služebníka v božím domě.
Úterní SZ text (Iz 65, 17-25) ukazuje eschatologickou vizi nového Jeruzaléma, kde had již nebude moci škodit. NZ text (Ř 4, 6-13) reflektuje Abrahamovu roli: „Abrahamovi byla víra počtena za spravedlnost“ (Ř 6,9)
Středeční SZ proroctví (Ez 36, 22-32) je předobrazem promění Páně: „budu mezi vámi posvěcen před jejich očima“ (Ez 36,23). V evangeliu (J 7,53 – 8,11) je porovnáván Mojžíšův zákon s Ježíšovým.

Úterý po 2. neděli v době postní A

Ž 128

1Blahoslavený je každý, kdo se bojí Hospodina, ten, kdo chodí po jeho cestách. 2Jistě budeš jíst výtěžek svých rukou, bude ti blaze, bude ti dobře. 3Tvá žena bude jako úrodná réva uvnitř tvého domu, tví synové jako výhonky oliv kolem tvého stolu. 4Hle, takto bude požehnáno muži, který se bojí Hospodina. 5Kéž ti požehná Hospodin ze Sijónu -- pak budeš hledět na dobro Jeruzaléma po všechny dny svého života 6a uvidíš syny svých synů. Pokoj nad Izraelem!

Iz 65, 17-25

17Neboť hle, tvořím nová nebesa a novou zemi; dřívější věci nebudou připomínány, ani nepřijdou na mysl. 18Jen se veselte a jásejte až navěky nad tím, co tvořím, neboť hle, tvořím Jeruzalém plný plesání a jeho lid samé veselí. 19Budu jásat nad Jeruzalémem a veselit se ze svého lidu. Nebude už v něm slyšet zvuk pláče ani zvuk úpěnlivého křiku. 20Nebude tam již miminko živé jen několik dnů a stařec, který nenaplní své dny. Neboť mládenec zemře ve věku sta let a ten, kdo nedosáhne sta let, bude považován za zlořečeného. 21Vystavějí domy a budou v nich bydlet, vysadí vinice a budou jíst jejich ovoce. 22Nebudou stavět, aby bydlel jiný, nebudou vysazovat, aby jedl jiný. Vždyť dny mého lidu budou jako dny stromu, a moji vyvolení sami spotřebují, co svýma rukama vytvoří. 23Nebudou se namáhat zbytečně a nebudou rodit pro ohrožení, protože jsou símě požehnaných Hospodinových, a jejich potomci s nimi. 24Dříve nežli zavolají, já odpovím; ještě budou mluvit, a já je vyslyším. 25Vlk a jehně se budou pást spolu, lev bude požírat píci jako skot a hadu bude pokrmem prach. Nebudou páchat zlo a nebudou škodit na celé mé svaté hoře, praví Hospodin.

Ř 4, 6-13

6Tak i David vypravuje o blahoslavenství člověka, jemuž Bůh připisuje spravedlnost bez skutků: 7‚Blahoslavení jsou ti, jejichž nepravosti byly odpuštěny a jejichž hříchy byly přikryty. 8Blahoslavený je muž, jemuž Pán vůbec nepřipočte hřích.‘ 9Vztahuje se toto blahoslavenství jen na obřezané, nebo také na neobřezané? Říkáme totiž: ‚Abrahamovi byla víra počtena za spravedlnost.‘ 10Jak mu tedy byla počtena? Byl obřezán, či ještě ne? Nebyl obřezán, ale byl ještě před obřízkou 11a znamení obřízky přijal jako pečeť spravedlnosti z víry, kterou měl ještě před obřízkou. aby byl otcem všech věřících mezi neobřezanými, aby tak také jim byla připočtena spravedlnost 12a aby byl otcem těch obřezaných, kteří nejsou jen obřezáni, ale kráčejí také ve šlépějích víry, kterou měl náš otec Abraham ještě před obřízkou. 13Zaslíbení, že bude dědicem světa, se Abrahamovi a jeho potomstvu nedostalo skrze Zákon, nýbrž skrze spravedlnost z víry.