Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-08-10)
předchozí < den (2020-02-10) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 10. únor 2020, Pondělí po 5. neděli po Zjevení Páně A


Kalendarium


Popis lekcionáře

5. neděle po Zjevení A
Klíčovým textem týdne je nedělní evangelium (Mt 5, 13-20), pokračování horského kázání navazující na blahoslavenství. Některé pasáže, které nalézají ohlas(y) v dalších textech tohoto týdne: „jste světlo světa“ (Mt 5,14); „…aby uviděli vaše dobré skutky a vzdali chválu vašemu Otci“ (Mt 5,16), „nepomine jediné nejmenší písmenko ani jedna čárka ze Zákona“ (Mt 5,18), „nebude-li vaše spravedlnost o mnoho převyšovat spravedlnost učitelů Zákona…“ (Mt 5,20) Nedělní SZ čtení (Iz 58, 1-9a.[9b-12]) brojí proti pouze formálnímu dodržování Zákona (je též zařazeno na počátek Velkého postu, na Popeleční středu)
2. nedělní čtení (1 K 2, 1-12.[13-16]) je pokračováním kontinuální četby 1. listu Korinťanům. Pasáž „má zvěst nespočívala v přesvědčivých slovech lidské moudrosti, ale v ukázání Ducha…“ (1 K 2,4) je reflektována v dalších textech týdne.

SZ čtení ve čtvrtek (Dt 4, 1-4) začínající „šémou“ (slyš Izraeli) je vybídkou k dodržování Zákona, aby ostatní národy mohly poznat Hospodina. „Jaký jiný velký národ má tak spravedlivá ustanovení a nařízení jako je tento celý zákon“ (Dt 4,8) – malý národ Izrael byl skutečně obdařen mimořádným písemnictvím. Obdobně čtvrteční NZ čtení (1 J 5, 1-5) svědčí o provázanosti vztahu k druhým a k Bohu a jeho přikázáním.
Páteční SZ perikopa (Iz 29, 1-12) především uvádí do kontextu perikopu sobotní (Iz 29, 13-16) s klíčovým místem: „… ctili mne (lidé) svými ústy, ale jeho srdce (lidu) se ode mne daleko vzdálilo…“ Iz 29,13), Toto místo cituje sobotní evangelium (Mk 7, 1-8). Páteční NZ čtení (J 3, 13-18) hovoří o skutcích jako projevu dobrého způsobu života.

Pondělní SZ čtení (2 Kr 22, 3-20) a navazující úterní (2 Kr 23, 1-8.21-25) hovoří o Jóšíjášově reformě iniciované prorokyní Chuldou. NZ čtení pondělka (Ř 11, 2-10) a úterka (2 K 4, 1-12) navazují na 2. nedělní čtení: boží přízeň není odměnou za naše zásluhy. „poklad máme v hliněných nádobách, aby přemíra té moci byla z Boha a ne z nás“ (2 K 4, 7). Obě středeční čtení navazují na jeden aspekt nedělního evangelia. SZ čtení (Př 6, 6-23): „příkaz je lampou, poučení světlem“ (Př 6,23). NZ (J 8, 12-30): „Já jsem světlo světa, kdo mne následuje, nebude chodit ve tmě, ale bude mít světlo života“ (J 8,12)

Pondělí po 5. neděli po Zjevení Páně A

Ž 119, 105-112

105Tvé slovo je lampou pro mé nohy, je světlem na mé stezce. 106Přísahal jsem -- a také to splním -- že budu dbát na tvá spravedlivá nařízení. 107Byl jsem velmi pokořen, Hospodine, obživ mě podle svého slova. 108Kéž laskavě přijmeš dobrovolné oběti mých úst, Hospodine, nauč mě svým nařízením! 109Stále vystavuji svůj život nebezpečí, na tvůj zákon nezapomínám. 110Ničemové mi nastražili past; od tvých přikázání jsem však nezbloudil. 111Tvá svědectví jsem obdržel do věčného dědictví, ano, jsou radostí mému srdci. 112(Uložil jsem si v srdci,) že budu navěky a důsledně plnit tvá ustanovení.

2 Kr 22, 3-20

3I stalo se v osmnáctém roce vlády krále Jóšijáše, že poslal král písaře Šáfana, syna Asaljáše, syna Mešulámova, do Hospodinova domu se slovy: 4Zajdi k veleknězi Chilkijášovi, zváží stříbro přinesené do Hospodinova domu, jež sebrali strážci prahu od lidu. 5Ať ho dají do rukou dílovedoucích, ustanovených nad Hospodinovým domem, a ti ať ho dají těm, kdo dělají práci na Hospodinově domě, na opravu poškození domu: 6tesařům, stavitelům, zedníkům a na nákup dřeva a tesaných kamenů k opravě domu. 7Ale se jim nepočítá stříbro, které bylo vydáno do jejich rukou, protože jednají poctivě. 8Velekněz Chilkijáš řekl písaři Šáfanovi: Našel jsem v Hospodinově domě knihu zákona. Chilkijáš dal knihu Šáfanovi a ten v ní četl. 9Písař Šáfan přišel ke králi a odpověděl králi slovy: Tvoji otroci zvážili stříbro, které se našlo v domě, a vydali ho do rukou dílovedoucích, ustanovených nad Hospodinovým domem. 10Pak písař Šáfan králi oznámil: Kněz Chilkijáš mi dal knihu. Nato z ní Šáfan před králem četl. 11I stalo se, když král uslyšel slova knihy zákona, že (roztrhl své roucho.) 12Potom král knězi Chilkijášovi, Achíkamovi, synu Šáfanovu, Akbórovi, synu Míkajášovu, písaři Šáfanovi a královskému otroku Asajáši přikázal: 13Jděte a dotažte se Hospodina za mě, za lid a za celého Judu ohledně slov této nalezené knihy. Vždyť velká je Hospodinova zloba, která plane proti nám, protože naši otcové neposlouchali slova této knihy a neplnili vše, co je v ní zapsáno. 14Kněz Chilkijáš, Achíkam, Akbór, Šáfan a Asajáš tedy šli k prorokyni Chuldě, manželce strážce rouch Šalúma, syna Tikvy, syna Charchasova; bydlela v Jeruzalémě v Mišne. Promluvili s ní. 15Ona jim řekla: Toto praví Hospodin, Bůh Izraele: Řekněte muži, který vás ke mně poslal: 16Toto praví Hospodin: Hle, přivedu na toto místo zlo a na jeho obyvatele všechna (slova knihy,) kterou četl judský král. 17Protože mě opustili a pálili oběti jiným bohům, aby mě provokovali k hněvu (každým dílem) svých rukou, má zloba plane proti tomuto místu a neuhasne. 18Judskému králi, který vás poslal dotázat se Hospodina, tomu řekněte toto: Takto praví Hospodin, Bůh Izraele, o věcech, které jsi slyšel: 19Protože tvé srdce změklo a pokořil ses před Hospodinem, když jsi slyšel, co jsem promluvil proti tomuto místu a proti jeho obyvatelům -- že se stane hroznou pustinou a kletbou -- roztrhl jsi své roucho a plakal jsi přede mnou, také já jsem slyšel, je Hospodinův výrok. 20Proto hle, připojím tě ke tvým otcům a odebereš se do svého hrobu v pokoji. Tvé oči neuvidí nic z toho zla, které přivedu na toto místo. (Přinesli tedy králi tuto zprávu.)

Ř 11, 2-10

2Bůh nezavrhl svůj lid, který předem poznal. Což nevíte, co praví Písmo (o Eliášovi, když vypráví), jak si stěžuje Bohu na Izrael? 3‚Pane, tvé proroky zabili, tvé oltáře rozbořili; já jediný jsem zůstal, a i o mou duši usilují.‘ 4Co mu však řekl božský výrok? ‚Ponechal jsem si sedm tisíc mužů, kteří nesklonili koleno před Baalem. ‘ 5Tak i v nynějším čase zůstal ostatek lidu podle vyvolení z milosti. 6Jestliže však z milosti, pak již ne ze skutků, jinak by milost již nebyla milostí. 7Co tedy? Oč Izrael usiluje, toho nedosáhl, ale dosáhli toho vyvolení. Ostatní byli zatvrzeni, 8jak je napsáno: ‚Bůh jim dal ducha otupělosti, oči, aby neviděli, uši, aby neslyšeli, až do dnešního dne.‘ 9A David praví: ‚Ať se jim jejich stůl stane léčkou a pastí, kamenem úrazu a odplatou. 10Ať se jejich oči zatmějí, aby neviděli, a jejich záda sehni navždy.‘