Jste zde

Ekumenický lekcionář - DEVEL


dnes (2022-08-03)
předchozí < den (2020-03-07) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 7. březen 2020, Sobota před 2. nedělí v době postní A


Kalendarium

Perpetua a Felicita (+202/203): vznešená Perpetua a otrokyně Felicita byly spolu s dalšími katechumeny v Kartágu zatčeny, ve vězení pokřtěny a poté předhozeny dravé zvěři v době pronásledování za císaře Septima Severa.
Tomáš Akvinský (1225-1274), jeden z nejvýznamnějších středověkých filozofů a teologů, člen dominikánského řádu, prof. na univerzitě v Paříži; po jeho smrti bylo několik vět z jeho děl odsouzeno, v roce 1323 byl svatořečen a roku 1567 prohlášen za „učitele církve“; učitelský úřad římskokatolické církve jej pokládá za „učitele myšlení a za vzor teologického bádání“ (encyklika Fides et ratio, 1998, čl. 43).

Popis lekcionáře

2. neděle v době postní A
Nedělní evangelium je možné vybrat ze dvou variant. Nově je zařazen text z Jana (J 3, 1-17) pro svůj křestní charakter: „nenarodí-li se kdo z vody a Ducha, nemůže vstoupit do božího království“ (J 3,5). Obsahuje i předobraz Ježíšovy smrti: „A jako Mojžíš vyvýšil hada v pustině, tak musí být vyvýšen Syn člověka.“ (J 3,14)
Druhá varianta (Mt 17, 1-9) je původní, z římského lekcionáře, o proměnění Páně.
Ve 2. čtení (Ř 4, 1-5.13-17) Pavel dává za vzor Abrahama, jako muže víry. Skrze víru se stáváme spravedlivými, jsme ospravedlněni. Na toto čtení připravuje 1. čtení (Gn 12, 1-4a) o povolání Abrama.

SZ čtení dní připravujících na neděli spojuje Abraham a jeho spravedlnost. Ve čtvrtek (Iz 51, 1-3): „Pohleďte na Abrahama, svého Otce…“ (Iz 51,2). V pátek (Mi 7, 18-20): „Prokážeš … milosrdenství Abrahamovi…“ (Mi 7,20). V sobotu, navazujíc na čtvrtek (Iz 51, 4-8): „Má spravedlnost je blízko“ (Iz 51,5).
NZ čtení se zabývají vírou. Ve čtvrtek (2 Tm 1, 3-7): „Připomenul jsem si tu upřímnou víru…“ (2 Tm 1,5). V pátek (Ř 3, 21-31): „Boží spravedlnost skrze víru Ježíše Krista…“ (Ř 3,22). V sobotu (L 7, 1-10): „ani v Izraeli jsem nenalezl tak velkou víru“ (L 7,9).

V pondělním SZ čtení (Nu 21, 4-9) je popsán příběh zmíněný v 1. verzi nedělního evangelia: „Udělej si ohnivého hada a umísti ho na korouhev“ (Nu 21,8). NZ text (Žd 3, 1-6) reflektuje 2. verzi evangelia (o proměnění Páně na hoře): Zmiňuje Mojžíše coby Ježíšova služebníka v božím domě.
Úterní SZ text (Iz 65, 17-25) ukazuje eschatologickou vizi nového Jeruzaléma, kde had již nebude moci škodit. NZ text (Ř 4, 6-13) reflektuje Abrahamovu roli: „Abrahamovi byla víra počtena za spravedlnost“ (Ř 6,9)
Středeční SZ proroctví (Ez 36, 22-32) je předobrazem promění Páně: „budu mezi vámi posvěcen před jejich očima“ (Ez 36,23). V evangeliu (J 7,53 – 8,11) je porovnáván Mojžíšův zákon s Ježíšovým.

Sobota před 2. nedělí v době postní A

Ž 121

1 Pozvedám svůj zrak k horám. Odkud mi přijde pomoc? 2Pomoc mi přijde od Hospodina, který učinil nebesa i zemi. 3Nedovolí, aby tvá noha uklouzla, tvůj strážce nedříme. 4Ano, strážce Izraele nedříme a nespí. 5Hospodin je tvůj strážce, Hospodin je ti stínem po pravici. 6Ve dne tě nebude bít slunce, ani měsíc v noci. 7Hospodin tě bude chránit ode všeho zlého, bude chránit tvou duši. 8Hospodin bude chránit tvé vycházení i vcházení od nynějška až navěky.

Iz 51, 4-8

4 Věnuj mi pozornost, můj lide, naslouchej mi, můj národe, protože ode mne vyjde zákon a náhle dám své právo za světlo národům. 5Má spravedlnost je blízko, má záchrana vzejde a mé paže budou soudit národy. Na mne očekávají ostrovy a v mou paži skládají naději. 6Pozvedněte své oči k nebesům a pohleďte na zemi dole, neboť nebesa se rozplynou jako kouř a země zvetší jako oděv a její obyvatelé právě tak zemřou; moje záchrana však zůstane navěky a moje spravedlnost nepomine. 7Slyšte mne vy, kdo znáte spravedlnost, lide, v jehož srdci je můj zákon: Nebojte se lidského posměchu, jejich hanobení se neděste. 8Vždyť je sežere mol jako oděv, červi je sežerou jako vlnu, ale má spravedlnost zůstane navěky a má záchrana z generace na generaci.

L 7, 1-10

1Když Ježíš dokončil všechna svá slova k lidu, vešel do Kafarnaum. 2Otrok nějakého setníka, který byl setníkovi vzácný, byl na smrt nemocen. 3 Když setník uslyšel o Ježíšovi, poslal k němu židovské starší a žádal ho, aby přišel a zachránil jeho otroka. 4Ti přišli k Ježíšovi a naléhavě ho prosili: „Je hoden, abys mu to prokázal; 5neboť miluje náš národ, i synagogu nám sám vystavěl.“ 6Ježíš šel s nimi. Když již byl nedaleko od jeho domu, poslal k němu setník své přátele, aby mu řekli: „Pane, neobtěžuj se; vždyť nejsem hoden, abys vešel pod mou střechu. 7Proto jsem se ani nepokládal za hodna k tobě přijít. Ale řekni slovo, a můj sluha bude uzdraven. 8Vždyť i já jsem člověk podřízený autoritě a mám pod sebou vojáky; řeknu-li některému: ‚Jdi‘, pak jde; jinému: ‚Přijď‘, pak přijde; a svému otroku: ‚Udělej to‘, pak to udělá.“ 9 Když to Ježíš uslyšel, užasl nad ním, obrátil se k zástupu, který ho doprovázel, a řekl: „Pravím vám, ani v Izraeli jsem nenalezl tak velkou víru.“ 10 Když se ti, kteří byli posláni, vrátili do domu, nalezli toho nemocného otroka zdravého.