Jste zde

Ekumenický lekcionář - DEVEL


dnes (2022-07-30)
předchozí < den (2020-01-19) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 19. leden 2020, 2. neděle po Zjevení Páně A


Kalendarium

Jindřich (cca 1100-1150), biskup v Uppsale, apoštol Finska a mučedník

Popis lekcionáře

2. neděle po Zjevení A
Texty tohoto týdne navazují na minulý a pokračují svědectvím o různých aspektech povolání.
Nedělní evangelium (J 1, 29-42) poskytuje svědectví Předchůdce a Křtitele Jana o svém povolání: „Ani já jsem ho neznal, ale proto jsem přišel a křtil ve vodě, aby byl zjeven Izraeli.“ (J 1,31) Jan svědčí o Ježíšovi:„Hle, Beránek Boží“ (J 1,29 a 36). Perikopa obsahuje, oproti verzi v římském lekcionáři i Ježíšovo povolání prvních učedníků vč. Ondřeje a Petra: „Pojďte a uvidíte“ (J 1,39).
SZ čtení (Iz 49, 1-7) obsahuje analogicky poselství o povolání Izaiáše: „abych k němu navrátil Jákoba a aby pro něj byl shromážděn Izrael“ (Iz 49,5).
Druhým čtením, začátkem 1. listu Korinťanům (1 K 1, 1-9) začíná souvislé nedělní čtení tohoto listu, které nás bude provázet až do začátku postu. Oproti římské verzi je perikopa rozšířena tak, že obsahuje i zmínku o povolání Korinťanů (1 K 1,9)

Čtení všedních dní předcházejících neděli doplňují téma povolání dalšími příklady.
Ve čtvrtečním SZ čtení (Iz 22, 15-25) je popsáno povolání Eljakíma jako správce královského paláce namísto jeho předchůdce Šebny. Přesto není toto povolání trvalé: „pohne se ten kolík zaražený na spolehlivém místě, bude odseknut…“ (Iz 22,25)
Tak i v NZ čtení (Ga 1, 6-12) se Kristovou milostí povolaní Galaťané rychle odvrací k jinému evangeliu.
Páteční SZ čtení (Gn 27, 30-37) popisuje rozpaky Ezaua i Izáka, nad jednáním Jákoba, který získal lstí prvorozenecké požehnání (vyvolení).
Začátek Skutků (Sk 1, 1-5) zmiňuje vyvolení apoštolů po křtu Janově.
Sobotní čtení ukazují na další aspekt povolání: všeho nechat a věnovat se mu naplno.
Ve SZ čtení (1 Kr 19, 19-21) povolává Elijáš svého nástupce Elíšu (Elizea), v NZ (L 5, 1-11) povolává Ježíš Šimona a jeho společníky.

Všechna čtení všedních dní po neděli reflektují nedělní evangelium.
Pondělní SZ čtení (Ex 12, 1-13.21-28) popisuje paschální hostinu, kde důležitou roli hraje beránek.
Stejně tak v NZ čtení (Sk 8, 26-40) je beránek zmíněn. Obě čtení spojuje i motiv cesty, ke které jsou povolaní vyzváni i motiv znamení vyjadřujícího vztah k Hospodinu.
Úterní SZ čtení (Iz 53, 1-12) – součást 4. písně o božím služebníkovi, bylo citováno ve včerejším čtení ze Skutků, představuje božího služebníka, jako beránka vedeného na porážku. Roli oběti si všímá i NZ čtení (Žd 10, 1-4)
Středeční SZ čtení (Iz 48, 12-21) obsahuje výzvu k vyjití z Babylóna. (Iz 48,20). NZ čtení (Mt 9, 14-17) porovnává poslání Jana a Ježíše.

2. neděle po Zjevení Páně A

1. čtení Iz 49, 1-7

1Poslechněte mne, ostrovy, dávejte pozor, daleké národy! Hospodin mne povolal již v lůně, od nitra mé matky připomínal mé jméno.   2Učinil má ústa jako ostrý meč, ukryl mne ve stínu své ruky, učinil mne zaostřeným šípem, skryl mne ve svém toulci   3a řekl mi: Ty jsi můj otrok, Izraeli, na němž zjevím svou slávu.   4Já jsem však řekl: Zbytečně jsem se namáhal, pro marnost a nicotnost jsem vyplýtval svou sílu, avšak mé právo je u Hospodina a má odměna u mého Boha.   5A nyní řekl Hospodin, který mě od lůna matky utváří za svého otroka, abych k němu navrátil Jákoba a aby pro něj byl shromážděn Izrael. Stal jsem se váženým v Hospodinových očích, můj Bůh se stal mou silou,   6a řekl: Nestačí, abys byl mým otrokem k pozdvižení kmenů Jákobových a k navrácení zachovaných z Izraele, nýbrž dám tě za světlo národům, abys byl mou záchranou až na konec země.   7Toto praví Hospodin, vykupitel Izraele, jeho Svatý, tomu opovrženému, tomu, kterého si národ oškliví, otroku vládců: Králové tě uvidí a povstanou, i knížata, a budou se klanět kvůli Hospodinu, který je věrný, Svatému Izraele, který tě vyvolil.

Žalm 40, 2-11

2Napjatě jsem očekával na Hospodina a on se ke mně sklonil a vyslyšel mé volání o pomoc.   3Vytáhl mě z hlučící jámy, z blátivého bahna a postavil mé nohy na skálu, upevnil mé kroky.   4Do úst mi vložil novou píseň, chválu našemu Bohu. Mnozí to uvidí, pojme je bázeň a budou doufat v Hospodina.   5Blahoslavený je ten muž, který vkládá své naděje v Hospodina a neobrací se k nestvůrám a k těm, kdo se uchylují ke lži.   6Hospodine, můj Bože, ty jsi s námi učinil mnoho svých divů a úmyslů; nikdo se s tebou nemůže měřit. Chci je oznamovat a hovořit o nich -- je jich víc, než se dá vypovědět.   7Obětní hod ani přídavnou oběť jsi nechtěl, ale prorazil jsi mi uši. Zápal ani oběť za hřích jsi nežádal.   8Tu jsem řekl: Hle, přicházím. Ve svitku knihy je o mně psáno.   9Oblíbil jsem si dělat to, co je ti milé, můj Bože. Tvůj zákon je v mém nitru.   10Zvěstoval jsem spravedlnost ve velikém shromáždění; hle, neomezoval jsem své rty. Hospodine, ty to víš.   11Tvou spravedlnost jsem neukryl uvnitř svého srdce, mluvil jsem o tvé věrnosti a spáse, nezatajil jsem tvé milosrdenství a tvou pravdu ve velikém shromáždění.

2. čtení 1 K 1, 1-9

1Pavel, povolaný apoštol Krista Ježíše skrze vůli Boží, a bratr Sosthenes   2církvi Boží, která je v Korintu, posvěceným v Kristu Ježíši, povolaným svatým, spolu se všemi, kteří na kterémkoliv místě vzývají jméno našeho Pána Ježíše Krista, Pána jejich i našeho:   3Milost vám a pokoj od Boha, našeho Otce, a Pána Ježíše Krista.   4Stále za vás děkuji svému Bohu za Boží milost, která vám byla dána v Kristu Ježíši:   5Neboť v něm jste byli ve všem obohaceni, v každém slovu i v každém poznání,   6tak jak bylo mezi vámi utvrzeno svědectví Kristovo,   7takže nemáte nedostatek v žádném daru milosti a dychtivě očekáváte zjevení našeho Pána Ježíše Krista.   8On vás také bude utvrzovat až do konce, abyste byli bez úhony v den našeho Pána Ježíše Krista.   9Věrný je Bůh, skrze něhož jste byli povoláni do společenství jeho Syna Ježíše Krista, našeho Pána.

Evangelium J 1, 29-42

29Druhého dne Jan uviděl Ježíše, jak k němu přichází, a řekl: „Hle, Beránek Boží, který snímá hřích světa.   30Toto je ten, o němž jsem řekl: ‚Za mnou přichází muž, který je přede mnou, neboť byl dříve než já.‘   31Ani já jsem ho neznal, ale proto jsem přišel a křtil ve vodě, aby byl zjeven Izraeli.“   32A Jan vydal svědectví: „ Viděl jsem, jak Duch sestupoval jako holubice z nebe a zůstal na něm.   33Ani já jsem ho neznal, ale ten, kdo mne poslal křtít ve vodě, mi řekl: ‚Na koho uvidíš sestupovat Ducha a zůstávat na něm, to je ten, který křtí v Duchu Svatém.‘   34A já jsem to viděl a dosvědčuji, že toto je Boží Syn.“   35Druhého dne tam Jan opět stál se dvěma ze svých učedníků.   36Pohlédl na Ježíše, jak jde kolem, a řekl: „Hle, Beránek Boží!“   37Ti dva učedníci slyšeli, co říká, a šli za Ježíšem.   38Ježíš se otočil, a když uviděl, že jdou za ním, řekl jim: „Co hledáte?“ A oni mu řekli: „Rabbi“, což se překládá ‚Učiteli‘, „kde bydlíš? “   39Řekl jim: „Pojďte a uvidíte. “ Šli tedy, viděli, kde bydlí, a zůstali ten den u něho. Bylo kolem čtvrté hodiny odpoledne.   40Jeden z těch dvou, kteří to uslyšeli od Jana a připojili se k němu, byl Ondřej, bratr Šimona Petra.   41Ten nalezl nejprve svého bratra Šimona a řekl mu: „ Nalezli jsme Mesiáše“ (což je v překladu: Kristus ).   42Přivedl ho k Ježíšovi. Ježíš na něho pohlédl a řekl: „Ty jsi Šimon, syn Jonášův; budeš se jmenovat Kéfas“ (což se překládá Petr ).