Jste zde

Ekumenický lekcionář - DEVEL


dnes (2022-07-25)
předchozí < den (2019-12-13) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 13. prosinec 2019, Pátek před 3. nedělí adventní A


Kalendarium

Jana Františka de Chantal (1572-1641), matka 6 dětí, spolu se svým duchovním rádcem Františkem Saleským založila 1610 řád Navštívení P. Marie. S ohledem na svátek sv. Lucie byla její památka roku 1969 přeložena na 12. prosinec.
Lucie (+asi 304), mučednice v Syrakusách, podle legend zemřela jako mladá dívka.

Popis lekcionáře

Nedělní adventní lekcionář kopíruje s drobnými odchylkami - obvykle o nějaký verš delší perikopa (na 6 místech) - lekcionář římský. Ve všech 3 cyklech (A,B,C) se evangelia 1. neděle týkají Kristova druhého příchodu. Na rozdíl od konce liturgického roku není ukazováno na hrůzy, které budou parusii předcházet, důraz je dáván na radostné očekávání této události. Evangelia 2. a 3. neděle adventní si všímají Kristova Předchůdce a Křtitele Jana, evangelia 4. neděle událostí bezprostředně předcházející narození Páně.
3. neděle adventní A
Nedělní čtení vypovídají o různých aspektech parusie. Ve 2. čtení (Jk 5, 7-10) je vylíčena naléhavost parusie a zároveň jsou čtenáři vyzýváni k trpělivosti. V evangeliu (Mt 11, 2-11) jsou ukázána eschatologická znamení související s působením Ježíše, která doprovázejí příchod božího království: „Slepí opět vidí, chromí chodí, malomocní jsou očišťováni, hluší slyší, mrtví vstávají a chudým se zvěstuje evangelium“ (Mt 11,5). Tato slova jsou volnou citací z Iz, obsažená v 1. čtení (Iz 35, 1-10). Dalším eschatologickým znamením je proměna pustiny v krásnou, pro život příhodnou krajinu. Harmonie života lidí a přírody. (ekologie v plném slova smyslu, která vychází z toho, že osud lidského rodu i přírody je božím darem, za který jsme odpovědní).
Dar života v harmonii s Bohem je tématem série SZ čtení předcházejících neděli. Ve čtvrtek je představena pohanka Rut (Rt 1, 6-18), která v neperspektivní situaci následuje Noemi. V pátek (Rt 4, 13-17) je již Rut vdaná, zajištěná a má syna. Verše 14 a 15 jsou chvalozpěvem: „Požehnaný je Hospodin, jenž ti dnes neodepřel vykupitele…“. Druhý v řadě je v sobotu chvalozpěv Chany, která se raduje z narození Samuele (1 Sa 2, 1-8). Třetí v řadě je chvalozpěv Marie (L 1, 46b-55) který může být zařazen v neděli jako kantikum namísto Ž 146, 5-10
Dar obyvatelné země je reflektován v SZ prorockých čteních po neděli. V po (Iz 29, 17-24), v út (Ez 47, 1-12) a ve st (Za 8, 1-17)
Výzva k naší trpělivosti ve 2. nedělním čtení vychází z trpělivosti boží, jak zmiňují NZ čtení z 2 P před nedělí. Ve čt (2 P 3, 1-10) a v pá hned následující verše (2 P 3, 11-18): „trpělivost našeho Pána považujte za záchranu…“ (2 P 3,15)
Sobotní evangelium o působení Předchůdce Jana (L 3, 1-18) je předznamenáním evangelia nedělního.
NZ čtení po neděli rozvíjejí eschatologická znamení (uzdravování z nemocí či působení zla) zmíněná v nedělním evangeliu. V po (Sk 5, 12-16), v út (Ju 17-25) s kantikem: „Jen moudrému Bohu…“ (Ju 25 – BZ 275), ve st (Mt 8, 14-17.28-34)

Pátek před 3. nedělí adventní A

Ž 146, 5-10

5Blahoslavený je ten, jehož pomocí je Bůh Jákobův, ten, jenž má naději v Hospodinu, svém Bohu,   6který učinil nebesa i zemi, moře a vše, co je v nich, který navěky zachovává věrnost.   7On zjednává právo utlačovaným a dává chléb hladovým. Hospodin osvobozuje vězně.   8Hospodin otvírá oči slepým, Hospodin pozvedá sklíčené, Hospodin miluje spravedlivé.   9Hospodin chrání cizince, podpírá sirotka a vdovu, maří však cestu ničemů.   10Hospodin bude kralovat věčně, tvůj Bůh, Sijóne, po všechna pokolení. Haleluja!

Rt 4, 13-17

13Tak si Bóaz vzal Rút a stala se jeho ženou. Vešel k ní a Hospodin jí dal otěhotnět a ona porodila syna.   14Ženy tehdy řekly Noemi: Požehnaný Hospodin, jenž ti dnes neodepřel vykupitele. Ať se jeho jméno vyhlašuje v Izraeli.   15I stane se obnovením tvé duše, aby pečoval o tvé šediny, protože ho porodila tvá snacha, která tě miluje. Ona je pro tebe lepší než sedm synů.   16Noemi dítě vzala, položila si ho na klín a stala se mu vychovatelkou.   17A sousedky mu daly jméno se slovy: Noemi se narodil syn. A nazvaly ho jménem Obéd. On je otec Jišaje, otce Davidova.

2 P 3, 11-18

11Když se toto všechno takto rozplyne, jací musíte být ve svatém způsobu života a zbožnosti vy,   12kteří očekáváte a urychlujete příchod Božího dne! Kvůli němu se nebesa rozplynou v ohni a prvky se žárem roztaví.   13Podle jeho zaslíbení očekáváme nová nebesa a novou zemi, ve kterých přebývá spravedlnost.   14Proto, milovaní, očekáváte-li tyto věci, vynasnažte se, abyste jím byli nalezeni v pokoji, bez poskvrny a bez úhony.   15A trpělivost našeho Pána považujte za záchranu, jak vám to napsal i náš milovaný bratr Pavel podle moudrosti, která mu byla dána,   16a jak to napsal i ve všech dalších listech, v nichž o tom mluví. Jsou v nich některé těžko srozumitelné věci, které neučení a neupevnění lidé překrucují, jako i ostatní Písma, ke své vlastní záhubě.   17Ale vy, milovaní, protože to víte předem, chraňte se, abyste nebyli svedeni bludem bezuzdných lidí a neodpadli od vlastního pevného základu.   18Rosťte v milosti a poznání našeho Pána a Zachránce Ježíše Krista. Jemu buď sláva i nyní a až do dne věčnosti. Amen.