Jste zde

Ekumenický lekcionář - DEVEL


dnes (2022-07-26)
předchozí < den (2019-12-14) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 14. prosinec 2019, Sobota před 3. nedělí adventní A


Kalendarium

Jan od Kříže (1542-1591), španělský kněz a mystik, člen a reformátor karmelitánského řádu (spolu s Terezií z Avily), r. 1926 jej papež Pius XI. jmenoval učitelem církve.

Popis lekcionáře

Nedělní adventní lekcionář kopíruje s drobnými odchylkami - obvykle o nějaký verš delší perikopa (na 6 místech) - lekcionář římský. Ve všech 3 cyklech (A,B,C) se evangelia 1. neděle týkají Kristova druhého příchodu. Na rozdíl od konce liturgického roku není ukazováno na hrůzy, které budou parusii předcházet, důraz je dáván na radostné očekávání této události. Evangelia 2. a 3. neděle adventní si všímají Kristova Předchůdce a Křtitele Jana, evangelia 4. neděle událostí bezprostředně předcházející narození Páně.
3. neděle adventní A
Nedělní čtení vypovídají o různých aspektech parusie. Ve 2. čtení (Jk 5, 7-10) je vylíčena naléhavost parusie a zároveň jsou čtenáři vyzýváni k trpělivosti. V evangeliu (Mt 11, 2-11) jsou ukázána eschatologická znamení související s působením Ježíše, která doprovázejí příchod božího království: „Slepí opět vidí, chromí chodí, malomocní jsou očišťováni, hluší slyší, mrtví vstávají a chudým se zvěstuje evangelium“ (Mt 11,5). Tato slova jsou volnou citací z Iz, obsažená v 1. čtení (Iz 35, 1-10). Dalším eschatologickým znamením je proměna pustiny v krásnou, pro život příhodnou krajinu. Harmonie života lidí a přírody. (ekologie v plném slova smyslu, která vychází z toho, že osud lidského rodu i přírody je božím darem, za který jsme odpovědní).
Dar života v harmonii s Bohem je tématem série SZ čtení předcházejících neděli. Ve čtvrtek je představena pohanka Rut (Rt 1, 6-18), která v neperspektivní situaci následuje Noemi. V pátek (Rt 4, 13-17) je již Rut vdaná, zajištěná a má syna. Verše 14 a 15 jsou chvalozpěvem: „Požehnaný je Hospodin, jenž ti dnes neodepřel vykupitele…“. Druhý v řadě je v sobotu chvalozpěv Chany, která se raduje z narození Samuele (1 Sa 2, 1-8). Třetí v řadě je chvalozpěv Marie (L 1, 46b-55) který může být zařazen v neděli jako kantikum namísto Ž 146, 5-10
Dar obyvatelné země je reflektován v SZ prorockých čteních po neděli. V po (Iz 29, 17-24), v út (Ez 47, 1-12) a ve st (Za 8, 1-17)
Výzva k naší trpělivosti ve 2. nedělním čtení vychází z trpělivosti boží, jak zmiňují NZ čtení z 2 P před nedělí. Ve čt (2 P 3, 1-10) a v pá hned následující verše (2 P 3, 11-18): „trpělivost našeho Pána považujte za záchranu…“ (2 P 3,15)
Sobotní evangelium o působení Předchůdce Jana (L 3, 1-18) je předznamenáním evangelia nedělního.
NZ čtení po neděli rozvíjejí eschatologická znamení (uzdravování z nemocí či působení zla) zmíněná v nedělním evangeliu. V po (Sk 5, 12-16), v út (Ju 17-25) s kantikem: „Jen moudrému Bohu…“ (Ju 25 – BZ 275), ve st (Mt 8, 14-17.28-34)

Sobota před 3. nedělí adventní A

Ž 146, 5-10

5Blahoslavený je ten, jehož pomocí je Bůh Jákobův, ten, jenž má naději v Hospodinu, svém Bohu,   6který učinil nebesa i zemi, moře a vše, co je v nich, který navěky zachovává věrnost.   7On zjednává právo utlačovaným a dává chléb hladovým. Hospodin osvobozuje vězně.   8Hospodin otvírá oči slepým, Hospodin pozvedá sklíčené, Hospodin miluje spravedlivé.   9Hospodin chrání cizince, podpírá sirotka a vdovu, maří však cestu ničemů.   10Hospodin bude kralovat věčně, tvůj Bůh, Sijóne, po všechna pokolení. Haleluja!

1 S 2, 1-8

1Chana se takto modlila: Mé srdce se veselí z Hospodina, můj roh se pozvedá dík Hospodinu, má ústa se otevírají dokořán na mé nepřátele, neboť se raduji ze tvé záchrany.   2Nikdo není svatý jako Hospodin, ano není kromě tebe, není taková skála jako náš Bůh.   3Nemnožte povýšená slova, drzost ať nevyjde z vašich úst, vždyť Hospodin je Bohem poznání, on zvažuje činy.   4Luky hrdinů jsou zlomeny, ale ti, kdo klopýtali, se přepásali udatností.   5Ti, kdo byli nasyceni, jsou najati za pokrm, ti, kdo byli hladoví, přestali hladovět. Dokonce neplodná posedmé rodí, a ta, která měla mnoho synů, vadne.   6Hospodin usmrcuje i oživuje, přivádí do podsvětí i vyvádí z něj.   7Hospodin činí chudým i zbohacuje, ponižuje i povyšuje.   8Pozvedá chudého z prachu, vytahuje nuzného ze smetiště, aby je posadil se šlechtici a dal jim do dědictví slavný trůn. Neboť Hospodinu patří sloupy země, na ně položil svět.

L 3,1-18

1V patnáctém roce vlády císaře Tiberia, když v Judsku vládl Pontius Pilát a v Galileji byl tetrarchou Herodes, jeho bratr Filip byl tetrarchou na území Itureje a Trachonitidy a Lyzanias byl tetrarchou v Abiléně,   2za velekněze Annáše a Kaifáše, stalo se slovo Boží k Janovi, synovi Zachariáše, v pustině.   3I šel do celého okolí Jordánu a hlásal křest pokání k odpuštění hříchů,   4jak je napsáno v knize slov proroka Izaiáše: ‚Hlas volajícího v pustině: Připravte Pánovu cestu, vyrovnávejte jeho stezky!   5Každé údolí bude zaplněno, každá hora a pahorek bude snížen; co je křivé, bude rovné, drsné cesty budou hladké;   6a každé tělo uvidí Boží záchranu.‘   7Zástupům, které vycházely, aby se od něho daly pokřtít, říkal: „Plemeno zmijí! Kdo vám ukázal, jak utéci před nadcházejícím hněvem?   8Vydávejte tedy ovoce svědčící o pokání a nezačínejte si říkat: ‚Náš otec je Abraham.‘ Neboť vám pravím, že Bůh může Abrahamovi vzbudit děti z těchto kamenů.   9A sekera už je přiložena ke kořeni stromů. Každý strom, který nenese dobré ovoce, bude vyťat a hozen do ohně.“   10Zástupy se ho ptaly: „Co tedy máme dělat?“   11Odpověděl jim:„Kdo má dvě košile, ať dá tomu, který nemá, a kdo má co k jídlu, ať činí podobně.“   12Přišli i celníci, aby byli pokřtěni, a řekli mu: „Učiteli, co máme dělat?“   13On jim řekl: „Nevybírejte víc, než je vám nařízeno.“   14Ptali se ho i vojáci: „A co bychom měli udělat my?“ Řekl jim: „Nikoho neolupujte ani nevydírejte, a buďte spokojeni se svým žoldem.“   15Zatímco lid byl plný očekávání a všichni ve svých srdcích rozvažovali o Janovi, není-li snad on ten Kristus,   16řekl na to Jan všem: „Já vás sice křtím vodou, avšak přichází silnější než já, jemuž nejsem hoden rozvázat řemínek u jeho sandálů; on vás bude křtít v Duchu Svatém a ohni.   17V jeho ruce je lopata, aby pročistil svůj mlat a pšenici shromáždil do své sýpky, ale plevy bude pálit ohněm neuhasitelným.“   18Tak i mnoha jinými slovy napomínaje lid, hlásal dobrou zprávu.