Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-08-06)
předchozí < den (2020-05-27) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 27. květen 2020, Středa po 7. neděli velikonoční A


Kalendarium

Augustin z Canterbury (+ kol. 604), vyslán papežem Řehořem Velikým jako misionář do Anglie.
Paul Gerhardt (1607-1676), německý teolog a autor církevních písní.
Jan Kalvín (1509-1564), ženevský reformátor.

Popis lekcionáře

7. neděle velikonoční A
Tématem neděle je boží sláva. Evangelium (J 17, 1-11) obsahuje Ježíšovu velekněžskou modlitbu: „Otče, přišla ta hodina. Oslav svého Syna…“ (J 17,1), Motiv boží slávy je obsažen ve 2. čtení (1 P 4, 12-14; 5, 5-11): „na vás spočívá Duch slávy a moci, Duch boží“, i v 1. čtení, které se částečně překrývá s 1. čtením Nanebevstoupení Páně

Motiv boží slávy se objevuje ve SZ čteních i po neděli – v pondělí Lv 9, 1-11.22-24 „Hospodinova sláva se ukázala všemu lidu“ (Lv 9,23), v úterý Nu 17, 6-15 (podle značení hebrejské bible) „… přikryl jej oblak a ukázala se Hospodinova sláva“ (Nu 17,7), ve středu 1 Kr 8, 54-65 „ … Hospodin je Bůh a žádný jiný není“ (1 Kr 8,60)
NZ texty doplňují pasáže, které byly vynechány v rámci 2. čtení neděle – v pondělí 1 P 4, 1-6 a úterý navazující 1 P 4, 7-11. Středeční evangelium (J 3, 31-36) svědčí o boží slávě: „kdo přijal jeho svědectví, zpečetil, že Bůh je pravdivý“ (J 3,33)

Středa po 7. neděli velikonoční A

Ž 99

1Hospodin kraluje -- národy se chvějí. Trůní na cherubech -- země se zmítá. 2Velký je Hospodin na Sijónu, je vyvýšený nade všechny národy. 3Nechť vzdávají chválu tvému jménu, velkému a budícímu bázeň -- je svaté. 4Králova moc miluje právo. Ty jsi zárukou přímosti; vykonáváš v Jákobovi právo a spravedlnost. 5Vyvyšujte Hospodina, našeho Boha, klaňte se u podnože jeho nohou -- on je svatý! 6Mojžíš a Áron byli mezi jeho kněžími, Samuel patřil mezi ty, kdo vzývali jeho jméno. Volali k Hospodinu a on jim odpovídal. 7Mluvil k nim z oblakového sloupu a oni zachovávali jeho svědectví a ustanovení, která jim dal. 8Hospodine, Bože náš, tys jim odpovídal. Byl jsi jim Bohem, který odpouští, ale mstil ses za jejich křivé jednání. 9Vyvyšujte Hospodina, našeho Boha, klaňte se k jeho svaté hoře, neboť Hospodin, náš Bůh, je svatý.

1 Kr 8, 54-65

54I stalo se, když se Šalomoun domodlil k Hospodinu celou tuto modlitbu a úpěnlivou prosbu, že vstal od Hospodinova oltáře, kde klečel na kolenou a své dlaně rozprostíral k nebesům, 55postavil se a hlasitě požehnal celému shromáždění Izraele: 56Požehnán buď Hospodin, který dal odpočinutí svému lidu Izraeli, tak jak řekl. Nezapadlo jediné slovo ze všech jeho dobrých slov, která mluvil prostřednictvím svého otroka Mojžíše. 57Ať je Hospodin, náš Bůh, s námi, jako byl s našimi otci, nechť nás neopustí ani nezanechá. 58Nechť nakloní naše srdce k sobě, abychom chodili po všech jeho cestách a zachovávali jeho příkazy, ustanovení a nařízení, která přikázal našim otcům. 59Nechť jsou tato má slova, kterými jsem prosil před Hospodinem o smilování, dnem i nocí blízko Hospodinu, našemu Bohu, aby zjednal právo svému otroku a právo svému lidu Izraeli podle každodenní potřeby, 60aby všechny národy země poznaly, že Hospodin je Bůh a žádný jiný není. 61Nechť je vaše srdce cele s Hospodinem, naším Bohem, abyste žili podle jeho ustanovení a zachovávali jeho příkazy, jak je tomu dnes. 62Nato král a celý Izrael s ním obětovali před Hospodinem oběti. 63Šalomoun obětoval jako pokojné oběti, které obětoval Hospodinu, dvacet dva tisíc býků a sto dvacet tisíc ovcí. Tak král a všichni synové Izraele zasvětili Hospodinův dům. 64V onen den král posvětil střed nádvoří, které je před Hospodinovým domem, neboť tam připravil oběti zápalné a přídavné i tučné části pokojných obětí, protože bronzový oltář, který je před Hospodinem, byl příliš malý, než aby pojal zápalné a přídavné oběti i tučné části pokojných obětí. 65Šalomoun a s ním celý Izrael, velké shromáždění lidí, kteří přišli od Lebo-Chamátu až po egyptský potok, slavil v ten čas před Hospodinem, naším Bohem, svátek po sedm dní a dalších sedm dní, celkem čtrnáct dní.

J 3, 31-36

31„Kdo přichází shůry, je nade všechny. Kdo je ze země, je pozemský a mluví pozemsky. Kdo přichází z nebe, je nade všechny a 32svědčí o tom, co viděl a slyšel, ale jeho svědectví nikdo nepřijímá. 33Kdo přijal jeho svědectví, zpečetil, že Bůh je pravdivý. 34Ten, koho poslal Bůh, mluví slova Boží, neboť Bůh dává Ducha bez odměřování. 35Otec miluje Syna a všechno dal do jeho rukou. 36Kdo věří v Syna, má věčný život; kdo však Syna odmítá, nespatří život, ale zůstává na něm Boží hněv.“