Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-08-01)
předchozí < den (2020-02-03) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 3. únor 2020, Pondělí po 4. neděli po Zjevení Páně A


Kalendarium

Blažej, mučedník z počátku 4. století (+316), podle legendy biskupem v Sebaste v Arménii (dnešní Turecko), byl umučen za pronásledování křesťanů v době císaře Diokleciána, je oblíbeným patronem v různých potřebách, především při onemocněních krku;
Ansgar (801-865), biskup spojených diecézí Hamburk a Brémy, je považován za „apoštola severu“ a připravovatele cest křesťanství ve Švédsku a Dánsku;
Simeon (Bohopříjemce) a Anna

Popis lekcionáře

4. neděle po Zjevení A
Evangelium této neděle (Mt 5, 1-12) obsahuje blahoslavenství (makarismy) – jednu z klíčových částí NZ. V Matoušově evangeliu tvoří začátek kázání na hoře.
Jako SZ předobraz blahoslavenství v 1. čtení je zvoleno čtení z Micheáše (Mi 6, 1-8). Nejde o formální dodržování zákona ale „Hospodin žádá, abys jednal podle práva, miloval milosrdenství“ (Mi 6,8). Hospodinův spor s lidem se odehrává na hoře: „Slyšte, hory, Hospodinův spor…“ (Mi 6,2).
2. čtení obsahuje pokračování 1. listu Korinťanům (1 K 1, 18-31)

SZ čtení dní před nedělí vybízí k poctivému dodržování práva – ve čtvrtek (Dt 16, 18-20): „Nepřevracej právo a nestraň lidem.“ (Dt 16,19), v pátek (Dt 24,17 – 25,4): „Nepřevracej právo příchozího a sirotka“ (Dt 24,17), v sobotu (Mi 3, 1-4): „vůdcové, což nemáte znát právo?“ (Mi 3,4).
NZ nároky jsou větší. Ve čtvrtek (1 P 3, 8-12): „buďte všichni jednomyslní, soucitní, plní bratrské lásky, milosrdní a pokorní“ (1 P 3,8), v pátek (1 Tm 5, 17-24) pravidla pro představeného, v sobotu (J 13, 31-35) Ježíšova výzva: „Dávám vám nové přikázání“.

SZ čtení po neděli ukazují na příklad milosrdenství, které Rut prokázala Noemi. V pondělí (Rt 1, 1-18), v úterý (Rt 2, 1-16), ve středu (Rt 3, 1-13; 4, 13-22). Od Rut vede linie až k Vykupiteli.
NZ čtení obsahují též výzvy k milosrdenství – v pondělí (Fm) je Filemon Pavlem vyzýván k milosrdenství vůči Onezimovi. V úterý (Jk 5, 1-6) se čte apel na ty, kteří se milosrdně nechovají. Ve středu (L 6, 17-26) je čtena Lukášova verze blahoslavenství vč. „běda“.

Pondělí po 4. neděli po Zjevení Páně A

Ž 37, 1-17

1Nerozčiluj se kvůli zlovolníkům, nezáviď těm, kdo páchají zvrácenosti,   2neboť brzy uschnou jako tráva a zvadnou jako zelené býlí.   3Důvěřuj Hospodinu a čiň dobré; přebývej v zemi a pěstuj poctivost.   4Měj rozkoš z Hospodina -- on naplní prosby tvého srdce.   5Uval na Hospodina svou cestu a důvěřuj mu, on bude jednat.   6Vyvede tvou spravedlnost jako světlo, tvé právo jako polední jas.   7Umlkni před Hospodinem a toužebně na něj očekávej. Nerozčiluj se kvůli těm, kterým se na jejich cestě daří, kvůli lidem, kteří kují pikle.   8Přestaň se hněvat a zanech zloby, nerozčiluj se, ať se nedopustíš zlého.   9Protože zlovolníci budou vyhlazeni, ale ti, kdo očekávají na Hospodina, ti obdrží zemi.   10Ještě chvilku a ničema už nebude. Zadíváš se na jeho místo a nebude tam.   11Ale pokorní obdrží zemi a budou si užívat množství pokoje.   12Ničema spravedlivému chystá zlo a skřípe proti němu zuby.   13Panovník se mu ale směje, vždyť vidí, že přichází jeho den.   14Ničemové tasí meč, napínají luk, aby srazili chudého a nuzného, aby porazili ty, kdo žijí v upřímnosti.   15Ale jejich meč jim pronikne do srdce a jejich luk bude rozlámán.   16Lepší je málo, které má spravedlivý, než bohatství mnoha ničemů.   17Neboť paže ničemů budou zlomeny, spravedlivé však Hospodin podepírá.

Rt 1, 1-18

1I stalo se za dnů, kdy soudili soudcové a v zemi nastal hlad, že jeden muž odešel z judského Betléma, aby pobýval jako cizinec na moábských polích -- on, jeho žena i jeho dva synové.   2Jméno toho muže bylo Elímelek, jméno jeho ženy Noemi a jména jeho dvou synů Machlón a Kiljón, Efratejci z judského Betléma. Přišli na moábská pole a přebývali tam.   3Potom Elímelek, Noemin muž, zemřel a ona zůstala sama se svými dvěma syny.   4Ti si vzali moábské ženy (jméno jedné bylo Orpa a jméno té druhé Rút) a pobývali tam asi deset let.   5Pak zemřeli dokonce i ti dva, Machlón a Kiljón, a tak ta žena zůstala sama bez svých dvou dětí a bez svého muže.   6Tu povstala ona i její snachy a navrátila se z moábských polí. V moábské krajině se totiž doslechla, že Hospodin navštívil svůj lid, aby mu dal chléb.   7Odešla z toho místa, kde přebývala, a její dvě snachy s ní. Vydaly se na cestu zpět do judské země.   8Tehdy řekla Noemi svým dvěma snachám: Jděte, vraťte se každá do domu své matky. Ať vám Hospodin prokáže milosrdenství, podobně jako jste vy jednaly s těmi, kdo zemřeli, i se mnou.   9Hospodin vám dá, abyste nalezly odpočinutí každá v domě svého muže. A políbila je. Ony pozvedly svůj hlas a rozplakaly se.   10Řekly jí: Přece se spolu s tebou vrátíme ke tvému lidu.   11Ale Noemi odpověděla: Vraťte se moje dcery. Proč byste chodily se mnou? Cožpak se mi znovu objeví v lůně synové a budou vám dáni za muže?   12Vraťte se moje dcery, jděte, protože už jsem stará. Nejsem na vdávání. I kdybych si namlouvala: Mám naději a dokonce se této noci vdala a navíc bych zplodila syny,   13zdali proto budete trpělivě čekat až do doby, kdy vyrostou? Cožpak se kvůli tomu budete zdráhat vdát? Ne, moje dcery, vždyť je mi tuze hořko, více než vám, protože na mě dopadla Hospodinova ruka.   14Ony nato pozvedly svůj hlas a znovu se rozplakaly. Orpa svou tchýni políbila, ale Rút k ní přilnula.   15Ta řekla: Hle, tvá švagrová se obrátila ke svému lidu a ke svým bohům. Obrať se i ty za svou švagrovou.   16Avšak Rút odpověděla: Nenaléhej na mě, abych tě opustila a odvrátila se od cesty za tebou, protože kam půjdeš, půjdu i já, a kde zůstaneš, zůstanu také; tvůj lid bude mým lidem a tvůj Bůh mým Bohem.   17Kde zemřeš, zemřu já a tam budu pohřbena. Ať mi tak učiní Hospodin a ještě přidá, že jedině smrt mě od tebe oddělí.   18Noemi viděla, že je odhodlaná jít s ní, a přestala ji přemlouvat.

Fm 1-25

1Pavel, vězeň Krista Ježíše, a bratr Timoteus milovanému Filemonovi, našemu spolupracovníku,   2sestře Apfii, našemu spolubojovníku Archippovi a církvi ve tvém domě:   3Milost vám a pokoj od Boha Otce našeho a Pána Ježíše Krista.   4Děkuji svému Bohu vždycky, když se o tobě zmiňuji ve svých modlitbách,   5neboť slyším o tvé lásce a víře, kterou máš vůči Pánu Ježíši a ke všem svatým.   6Prosím, aby se společenství tvé víry projevilo v poznání všeho dobrého, jež je v nás pro Krista.   7Neboť jsem měl mnoho radosti a povzbuzení ze tvé lásky, protože skrze tebe, bratře, byla občerstvena srdce svatých.   8Ačkoli mám v Kristu plnou svobodu ti přikazovat, co se patří,   9pro lásku raději prosím já, Pavel, stařec a nyní i vězeň Krista Ježíše:   10Prosím tě za svého syna, kterého jsem zplodil ve vězení, za Onezima,   11který ti byl kdysi neužitečný, avšak nyní je tobě i mně prospěšný.   12Toho ti posílám nazpět, jeho, to jest moje srdce.   13Chtěl jsem si ho ponechat u sebe, aby mi místo tebe sloužil v mém vězení pro evangelium,   14ale bez tvého souhlasu jsem nechtěl nic udělat, aby tvůj dobrý skutek nebyl jakoby z vynucení, ale z ochoty.   15Snad právě proto byl pryč na chvíli, abys jej navždy přijal nazpět --   16ne již jako otroka, nýbrž více než otroka, jako milovaného bratra. Je obzvláště drahý mně, ale tím víc tobě: i jako člověk, i jako bratr v Pánu.   17Máš-li mě tedy za společníka, přijmi ho jako mne.   18Jestliže ti nějak uškodil nebo je ti něco dlužen, přičti to na můj účet.   19Já Pavel jsem to napsal vlastní rukou: já to nahradím. Abych ti nakonec nemusel říci, že mi dlužíš i sám sebe!   20Ano, bratře, ať mám z tebe radost v Pánu. Občerstvi mé srdce v Kristu!   21Píšu ti přesvědčen o tvé poslušnosti, neboť vím, že uděláš více, než říkám.   22Zároveň mi také připrav hostinskou místnost, neboť mám naději, že vám skrze vaše modlitby budu darován.   23Pozdravuje tě Epafras, můj spoluvězeň v Kristu Ježíši,   24a moji spolupracovníci Marek, Aristarchos, Démas a Lukáš.   25Milost Pána našeho Ježíše Krista s vaším duchem. Amen.