Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-08-23)
předchozí < den (2020-06-28) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 28. červen 2020, 13. neděle v mezidobí A


Kalendarium

Irenej z Lyonu (+ kol. 202), žák Polykarpa ze Smyrny, biskup v Lyonu a církevní spisovatel. Jeho hlavní dílo Adversus haereses se obrací proti gnostickým naukám.

Popis lekcionáře

13. neděle v mezidobí A
Spojujícím tématem 1. a 2. nedělního čtení je poslušnost. V 1. čtení (Gn 22, 1-14) Abraham poslouchá Hospodina, když je ochoten mu obětovat vlastního syna. Ve 2. čtení (Ř 6, 12-23) srovnává Pavel cestu „hříchu, který vede ke smrti, nebo poslušnosti, která vede ke spravedlnosti“ (Ř 6,16).
V evangeliu (Mt 10, 40-42) Ježíš vysoce hodnotí „maličké“.

Ve čtvrtečním SZ čtení (Mi 7, 18-20), v pátečním (2 Pa 20, 5-12) i v sobotním (Gn 26, 23-25) je zmíněn Abraham, postava tohoto týdne.
NZ čtení čtvrtku (Ga 5, 1-6) předjímá 2. nedělní čtení: „v Kristu Ježíši nic neznamená obřízka, ani neobřízka, ale víra působící skrze lásku“ (Ga 5,6). Podobně navazují text v pátek (Ga 5, 7-12). Sobotní evangelium si všímá „maličkých“ podobně jako evangelium nedělní.

Odkazu Abrahama se věnují i všechna SZ čtení po neděli (ze Zákona, Předních i Zadních proroků). V pondělí pokračování nedělního textu Gn 22, 15-18, v úterý 1 Kr 18, 36-39, ve středu Iz 51, 1-3.
NZ texty si všímají charakteristik nového přístupu k zákonu. V pondělí (1 Te 4, 9-12) bratrské lásky, v úterý (1 J 4, 1-6) zkoumání duchů, ve středu (Mt 11, 20-24) potřeby pokání.

13. neděle v mezidobí A

Gn 22, 1-14

1Po těch událostech se stalo, že Bůh Abrahama zkoušel. Řekl mu: Abrahame! On odpověděl: Tady jsem. 2Bůh řekl: Nuže, vezmi svého syna, svého jediného, jehož miluješ, Izáka, a jdi do země Mórija. Tam ho obětuj jako zápalnou oběť na jedné z hor, o níž ti povím. 3Abraham vstal časně ráno, osedlal osla, vzal s sebou dva své služebníky a svého syna Izáka, naštípal dříví k zápalné oběti a vydal se k místu, o kterém mu řekl Bůh. 4Třetího dne, když Abraham pozvedl oči, uviděl v dáli to místo 5a řekl svým služebníkům: Zůstaňte tady s oslem a já s chlapcem půjdeme až tam. Pokloníme se Bohu a vrátíme se k vám. 6Potom vzal Abraham dříví k zápalné oběti a naložil je na svého syna Izáka. Vzal s sebou také oheň a nůž. A šli oba spolu. 7Tu Izák řekl svému otci Abrahamovi: Otče? Abraham řekl: Tady jsem, synu. Izák řekl: Zde je oheň a dříví, ale kde je beránek k zápalné oběti? 8Abraham odpověděl: Bůh si opatří beránka k zápalné oběti, můj synu. A šli oba spolu. 9Když přišli na místo, o kterém mu řekl Bůh, Abraham tam postavil oltář, připravil dříví, svázal svého syna Izáka a položil ho na oltář na dříví. 10Pak vztáhl ruku a vzal nůž, aby zabil svého syna. 11Vtom na něho zavolal Hospodinův anděl z nebes: Abrahame, Abrahame! Odpověděl: Tady jsem. 12I řekl: Nevztahuj ruku na chlapce a nic mu nedělej, protože teď jsem poznal, že jsi bohabojný a že jsi mi neodepřel svého syna, svého jediného. 13Abraham pozvedl oči a uviděl, že se jeden beran zachytil za rohy v houštině. Šel, vzal toho berana a obětoval ho v zápalnou oběť místo svého syna. 14A Abraham pojmenoval ono místo: Hospodin opatří. Odtud se dodnes říká: Na hoře Hospodinově se opatří.

Ž 13

2Dokdy, Hospodine, na mě budeš zapomínat? Navěky? Dokdy budeš přede mnou skrývat svou tvář? 3Dokdy se budu muset radit jen se svou duší a v srdci mít každého dne žal? Dokdy se bude nade mnou můj nepřítel vyvyšovat? 4Pohleď na mě a odpověz mi, Hospodine, můj Bože! Osviť mi oči, jinak usnu smrtelným spánkem! 5Aby můj nepřítel neřekl: Zdolal jsem ho. Padnu-li, moji protivníci budou jásat. 6Já však doufám v tvé milosrdenství; mé srdce jásá nad tvou spásou. Budu Hospodinu zpívat, protože mi prokázal dobro.

Ř 6, 12-23

12Ať tedy hřích nevládne ve vašem smrtelném těle, tak abyste poslouchali jeho žádosti. 13ani hříchu nepropůjčujte své údy za nástroje nepravosti, ale vydejte sami sebe Bohu jako ti, kteří byli mrtví, a ožili. a své údy vydejte Bohu za nástroje spravedlnosti. 14Hřích nad vámi nebude panovat; vždyť nejste pod Zákonem, ale pod milostí. 15Co tedy? Budeme hřešit. protože nejsme pod Zákonem, ale pod milostí? Naprosto ne! 16Což nevíte, že komu se propůjčujete jako otroci k poslušnosti, koho posloucháte, toho jste otroky: buď hříchu, který vede ke smrti, nebo poslušnosti, která vede ke spravedlnosti? 17Díky Bohu, že jste sice byli otroky hříchu, ale stali jste se ze srdce poslušnými vzoru učení, jemuž jste byli svěřeni. 18Byli jste osvobozeni od hříchu a stali jste se otroky spravedlnosti. 19Pro slabost vašeho těla to říkám po lidsku: Jako jste propůjčili své údy za otroky nečistotě a nepravosti k činění nepravosti, tak nyní předložte své údy za otroky spravedlnosti k posvěcení. 20Když jste byli otroky hříchu, byli jste svobodni od spravedlnosti. 21Jaký jste tehdy měli užitek z těch věcí, za něž se nyní stydíte? Neboť jejich konec je smrt. 22Avšak nyní, když jste byli osvobozeni od hříchu a stali jste se otroky Božími, máte svůj užitek ku posvěcení a vašim cílem je věčný život. 23Mzdou hříchu je smrt, ale darem Boží milosti je život věčný v Kristu Ježíši, našem Pánu.

Mt 10, 40-42

40„Kdo přijímá vás, přijímá mne; a kdo přijímá mne, přijímá toho, který mne poslal. 41Kdo přijímá proroka proto, že je to prorok. obdrží odměnu proroka; a kdo přijímá spravedlivého proto, že je to spravedlivý, obdrží odměnu spravedlivého. 42A kdo by jednomu z těchto maličkých dal napít proto, že je učedník. i kdyby mu dal jen pohár studené vody, amen, pravím vám, jistě nepřijde o svou odměnu.“