Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-08-07)
předchozí < den (2020-06-18) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 18. červen 2020, Čtvrtek před 12. nedělí v mezidobí A


Kalendarium


Popis lekcionáře

12. neděle v mezidobí A
Spojujícím článkem 1. čtení a evangelia je pojem „otrok“- služebník. V 1. čtení propouští Abraham, na nátlak Sáry, svou otrokyni Hagaru s Izmaelem. V evangeliu (Mt 10, 24-39) čteme „Učedník není nad učitele ani otrok nad svého Pána“ (Mt 10,24) i „nepřáteli člověka budou členové jeho domácnosti“ (Mt 10,36).
2. čtení (Ř 6, 1b-11) poukazuje na paradox křesťanova života: „Jestliže jsme s Kristem zemřeli, věříme, že spolu s ním budeme také žít“ (Ř 6,8)

SZ čtení čtvrtku (Ex 12, 43-49) popisuje postavení otroka v Izraeli. NZ čtení čtvrtku (Žd 2, 5-9) připravuje na nedělní 2. čtení: I Ježíš byl nakrátko postaven „níže než andělé“.

SZ čtení pátku (Gn 35, 1-4) připravuje na myšlenku nedělního evangelia o nepřátelství v rodině: Jákob musí prchat před svým bratrem.
NZ čtení pátku (Sk 5, 17-26) připravuje na paradox popsaný v 2. nedělním čtení: apoštolové, ač jsou posazeni do vězení, učí v chrámu.

Sobotní SZ čtení (Ez 29, 3-7) připravuje na 1. nedělní čtení, kde je naznačen vztah Izmaela a Izáka: Egypt je zavržen, zatímco Izrael vyvolen.
V sobotním evangeliu (L 11,53 – 12,3) Ježíš poukazuje na potřebu tříbení učedníků (tak jako v nedělním evangeliu) tváří tvář farizejskému stylu.

Pondělní SZ čtení (Gn 16, 1-15) obsahuje pasáž, která předchází nedělnímu 1. čtení a úterní SZ čtení (Gn 25, 12-18) stručný životopis Izmaela.
NZ čtení v pondělí (Zj 2, 1-7) a navazující v úterý (Zj 2, 8-11) dokládají protivenství i uvnitř křesťanských sborů.

SZ čtení středy (Jr 42, 18-22) reflektuje nedělní 2. čtení. Nejen křesťané jsou (spolu s Kristem) nést svůj kříž, ale již obyvatelé Jeruzaléma.
Středeční evangelium (Mt 10, 5-23), které předchází nedělnímu, připravuje na pronásledování těch, kdo následují Krista, ale zároveň přináší eschatologickou naději.

Čtvrtek před 12. nedělí v mezidobí A

Ž 86, 1-10

1Nakloň, Hospodine, své ucho a odpověz mi, neboť jsem chudý a nuzný. 2Chraň mou duši, neboť jsem věrný. Ty, Bože můj, zachraň svého otroka, jenž v tebe doufá. 3Smiluj se nade mnou, Panovníku, vždyť k tobě celé dny volám. 4Dej radost duši svého otroka, neboť k tobě, Panovníku, pozvedám svou duši. 5Neboť ty jsi, Panovníku, dobrý a ochotný odpouštět; jsi hojný v milosrdenství ke všem, kdo k tobě volají. 6Naslouchej, Hospodine, mé modlitbě, věnuj pozornost mým úpěnlivým prosbám! 7V den svého soužení k tobě volám -- jistě mi odpovíš. 8Mezi bohy není nikdo jako ty, Panovníku, není nic jako tvé skutky. 9Všechny národy, které jsi učinil, přijdou a budou se před tebou klanět, Panovníku, a budou oslavovat tvé jméno, 10protože jsi veliký a konáš divy; ty jediný jsi Bůh!

Ex 12, 43-49

43Hospodin řekl Mojžíšovi a Áronovi: Toto je ustanovení o velikonočním beránku: Žádný cizinec z něho nebude jíst. 44Ale každý otrok, muž koupený za peníze, když jsi ho obřezal, potom bude z něho jíst. 45Příchozí ani najatý z něho jíst nebude. 46Bude sněden v tomtéž domě, nic z jeho masa nevyneseš ven z domu; žádnou kost v něm nezlámete. 47Toto bude dělat celá pospolitost Izraele. 48Bude-li u tebe pobývat cizinec a bude chtít slavit velikonoční oběť Hospodinu, musí se dát obřezat všichni jeho lidé mužského pohlaví. Potom se přiblíží, aby ji slavil, a bude jako domorodec. Ale žádný neobřezanec nebude z ní jíst. 49Stejný zákon bude platit pro domorodce i pro cizince, který bude pobývat mezi vámi

Žd 2, 5-9

5Bůh nepodřídil andělům budoucí svět, o kterém mluvíme. 6Kdosi někde slavnostně dosvědčil: ‚Co je člověk, že na něj pamatuješ, nebo syn člověka, že jej navštěvuješ. 7Nakrátko jsi ho postavil níže než anděly, slávou a ctí jsi ho ověnčil a ustanovil jsi ho nad dílem svých rukou. 8Všechno jsi poddal pod jeho nohy.‘ Tím tedy, že mu poddal všechno, neponechal nic, co by mu nebylo poddáno. Nyní však ještě nevidíme, že je mu všechno poddáno. 9Avšak toho, který byl nakrátko postaven níže než andělé, Ježíše, vidíme pro utrpení smrti ověnčeného slávou a ctí; tak z milosti Boží za každého okusil smrti.