Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-08-23)
předchozí < den (2020-06-19) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 19. červen 2020, Pátek před 12. nedělí v mezidobí A


Kalendarium


Popis lekcionáře

12. neděle v mezidobí A
Spojujícím článkem 1. čtení a evangelia je pojem „otrok“- služebník. V 1. čtení propouští Abraham, na nátlak Sáry, svou otrokyni Hagaru s Izmaelem. V evangeliu (Mt 10, 24-39) čteme „Učedník není nad učitele ani otrok nad svého Pána“ (Mt 10,24) i „nepřáteli člověka budou členové jeho domácnosti“ (Mt 10,36).
2. čtení (Ř 6, 1b-11) poukazuje na paradox křesťanova života: „Jestliže jsme s Kristem zemřeli, věříme, že spolu s ním budeme také žít“ (Ř 6,8)

SZ čtení čtvrtku (Ex 12, 43-49) popisuje postavení otroka v Izraeli. NZ čtení čtvrtku (Žd 2, 5-9) připravuje na nedělní 2. čtení: I Ježíš byl nakrátko postaven „níže než andělé“.

SZ čtení pátku (Gn 35, 1-4) připravuje na myšlenku nedělního evangelia o nepřátelství v rodině: Jákob musí prchat před svým bratrem.
NZ čtení pátku (Sk 5, 17-26) připravuje na paradox popsaný v 2. nedělním čtení: apoštolové, ač jsou posazeni do vězení, učí v chrámu.

Sobotní SZ čtení (Ez 29, 3-7) připravuje na 1. nedělní čtení, kde je naznačen vztah Izmaela a Izáka: Egypt je zavržen, zatímco Izrael vyvolen.
V sobotním evangeliu (L 11,53 – 12,3) Ježíš poukazuje na potřebu tříbení učedníků (tak jako v nedělním evangeliu) tváří tvář farizejskému stylu.

Pondělní SZ čtení (Gn 16, 1-15) obsahuje pasáž, která předchází nedělnímu 1. čtení a úterní SZ čtení (Gn 25, 12-18) stručný životopis Izmaela.
NZ čtení v pondělí (Zj 2, 1-7) a navazující v úterý (Zj 2, 8-11) dokládají protivenství i uvnitř křesťanských sborů.

SZ čtení středy (Jr 42, 18-22) reflektuje nedělní 2. čtení. Nejen křesťané jsou (spolu s Kristem) nést svůj kříž, ale již obyvatelé Jeruzaléma.
Středeční evangelium (Mt 10, 5-23), které předchází nedělnímu, připravuje na pronásledování těch, kdo následují Krista, ale zároveň přináší eschatologickou naději.

Pátek před 12. nedělí v mezidobí A

Ž 86, 1-10

1Nakloň, Hospodine, své ucho a odpověz mi, neboť jsem chudý a nuzný. 2Chraň mou duši, neboť jsem věrný. Ty, Bože můj, zachraň svého otroka, jenž v tebe doufá. 3Smiluj se nade mnou, Panovníku, vždyť k tobě celé dny volám. 4Dej radost duši svého otroka, neboť k tobě, Panovníku, pozvedám svou duši. 5Neboť ty jsi, Panovníku, dobrý a ochotný odpouštět; jsi hojný v milosrdenství ke všem, kdo k tobě volají. 6Naslouchej, Hospodine, mé modlitbě, věnuj pozornost mým úpěnlivým prosbám! 7V den svého soužení k tobě volám -- jistě mi odpovíš. 8Mezi bohy není nikdo jako ty, Panovníku, není nic jako tvé skutky. 9Všechny národy, které jsi učinil, přijdou a budou se před tebou klanět, Panovníku, a budou oslavovat tvé jméno, 10protože jsi veliký a konáš divy; ty jediný jsi Bůh!

Gn 35, 1-4

1I řekl Bůh Jákobovi: Vstaň, vystup do Bét-elu a usaď se tam. Postav tam oltář Bohu, který se ti ukázal, když jsi utíkal před svým bratrem Ezauem. 2Jákob tedy řekl svému domu i všem, kteří byli s ním: Odstraňte ze svého středu cizí bohy, očistěte se a změňte svůj oděv, 3vstaňme a vystupme do Bét-elu. Tam udělám oltář Bohu, který mi odpověděl ve dni mého soužení a byl se mnou na cestě, kterou jsem šel. 4Nato dali Jákobovi všechny cizí bohy, které měli, a kroužky, které měli v uších, a Jákob je skryl pod terebintem, který je u Šekemu.

Sk 5, 17-26

17Tu povstal velekněz a všichni, kteří byli s ním, totiž strana saduceů; byli naplněni žárlivostí. 18I vztáhli na apoštoly ruce a vsadili je do veřejného vězení. 19Pánův anděl však v noci otevřel dveře vězení, vyvedl je ven a řekl: 20„Jděte, postavte se v chrámě a mluvte k lidu všechna slova tohoto života. “ 21Když to uslyšeli, vešli za úsvitu do chrámu a učili. Když se dostavil velekněz a ti, kteří byli s ním, svolali veleradu, celý sbor starších synů Izraele a poslali do vězení, aby byli apoštolové přivedeni. 22Když tam služebníci přišli, ve vězení je nenalezli. Vrátili se a oznámili: 23„Vězení jsme našli důkladně zavřené a stráže stojící u dveří, ale když jsme otevřeli, nenašli jsme uvnitř nikoho.“ 24Když ta slova uslyšel velitel chrámové stráže a velekněží, byli tím velmi zmateni. Nechápali, co se to mohlo stát. 25Kdosi však přišel a oznámil jim: „Hle, muži, které jste vsadili do vězení, stojí v chrámě a učí lid.“ 26Pak pro ně velitel se služebníky šel a přivedl je -- ale bez násilí; báli se totiž lidu, aby nebyli ukamenováni.