Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?
dnes (2022-08-16)
předchozí < den (2020-06-06) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující
Norbert z Xanten (kol. 1082-1134), zakladatel premonstrátského řádu, magdeburský arcibiskup, jeho ostatky byly v roce 1627 přeneseny na pražský Strahov.
Svátek Nejsvětější Trojice vznikal až na přelomu prvního a druhého tisíciletí. Bible neobsahuje nějakou soustavnější pasáž o Trojici, tak jako čtení jsou převážně voleny texty, které lze trinitárně interpretovat. Nauka o Trojici vznikla na Prvním konstantinopolském koncilu (381), jejím plodem je Nicejsko-cařihradské symbolum, dnes užívané při liturgii a ovlivnila i výtvarné umění.
Jako 1. čtení (Gn 1,1 – 2,4a) je volen začátek bible, neboť „Bůh stvořil nebesa a zemi“ (Gn 1,1) a „Duch boží se vznášel nad vodami“ (Gn 1,2).
2. čtení (2 K 13, 11-13) obsahuje trinitární pozdrav: „Milost Pána Ježíše Krista, boží láska a společenství svatého Ducha se všemi vámi“ (2 K 13,13) Jako evangelium je čten závěr Matouše (Mt 28, 16-20) s výzvou „křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého“ (Mt 28,19)
SZ perikopy všedních dnů celého týdne vztaženého k neděli (čtvrtek Jb 38, 1-11, pátek Jb 38, 12-21, sobota Jb 38, 22-28, pondělí Jb 38,39 – 39,12, úterý Jb 39, 13-25, středa Jb 39,26 – 40,5) jsou voleny jako kontinuální čtení knihy Job, doplňují 1. nedělní čtení a dokládají majestát Stvořitele.
NZ texty nabízí místa, která ukazují na „vnitřně diferencovaného“ Boha s různým posláním („ekonomická“ Trojice). Ve čtvrtek 1 Tm 1, 8-12a, v pátek navazující 1 Tm 1, 12b-14, v sobotu J 14, 15-17, v pondělí 1 K 12, 1-3, v úterý navazující 1 K 12, 4-13 a ve středu J 14, 25-26.
2Hospodine, náš Pane, jak vznešené je tvoje jméno na celé zemi! Tys dal svou velebnost na nebesa. 3Z úst dětí a kojenců jsi ustanovil sílu kvůli těm, kdo se mají nepřátelsky. Tak jsi skoncoval s nepřítelem a s tím, kdo se mstí. 4Když hledím na tvá nebesa -- dílo tvých prstů, měsíc a hvězdy, které jsi upevnil -- 5co je člověk, že na něj pamatuješ, syn člověka, že jej navštěvuješ? 6Trochu jsi jej omezil, aby nebyl božskou bytostí, a korunoval jsi ho slávou a důstojností. 7Svěřil jsi mu vládu nad dílem svých rukou, všechno jsi mu položil pod nohy, 8všechen brav a skot i polní zvěř, 9nebeské ptactvo, mořské ryby i vše, co se brodí mořskými stezkami. 10Hospodine, náš Pane, jak vznešené je tvoje jméno na celé zemi!
22Přišel jsi snad ke skladům sněhu? Uvidíš snad sklady krup, 23které jsem ušetřil pro čas soužení, pro den bitvy a boje? 24 Kudy vede ta cesta, kde se rozděluje světlo, odkud se rozptyluje po východní zemi vítr? 25Kdo vymezil koryto povodni a cestu pro hromobití, 26aby seslal déšť na zemi bez lidí, na pustinu, v níž člověka není, 27aby napojil místo zkázy a zpustošení a dal vzrůst výhonku trávy? 28Má snad déšť otce či kdo zplodil krůpěje rosy? 29Z čího lůna vyšel led a kdo porodil nebeské jíní? 30Voda tuhne jako kámen a povrch hlubiny se uzavírá. 31Dokážeš snad spoutat uskupení Plejád či rozvázat pouta Orionu? 32Můžeš snad v pravý čas vyvést hvězdy zvěrokruhu či vést Medvěda spolu s jeho mláďaty? 33Znáš snad nebeská ustanovení? Zdalipak ustanovíš na zemi Jeho dohled? 34Můžeš snad pozvednout svůj hlas k oblaku, takže tě přikryje spousta vod? 35Vypustíš snad blesky, takže se dají do pohybu? Budou ti hlásit: Tady jsme? 36Kdo vložil do ibisů moudrost či kdo dal kohoutovi rozumnost? 37Kdo díky své moudrosti spočítá oblaka, kdo vyprázdní nebeské měchy, 38když prach odlijí v slitinu a hroudy se sklíží?
15„Jestliže mne milujete, zachovejte má přikázání. 16A já požádám Otce a on vám dá jiného Zastánce, aby byl s vámi na věčnost -- 17 Ducha pravdy, jejž svět nemůže přijmout, protože ho nevidí ani nezná. Vy jej znáte, neboť u vás zůstává a ve vás bude.