Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-07-26)
předchozí < den (2020-06-17) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 17. červen 2020, Středa po 11. neděli v mezidobí A


Kalendarium

Založen Ochranov (Herrnhut) Českými bratřími, emigranty z Moravy, na statcích hraběte Zinzendorfa v saské Horní Lužici (1727).

Popis lekcionáře

11. neděle v mezidobí A
Evangelium neděle (Mt 9,35 – 10,8) referuje o poslání Dvanácti. Dobrovolné pokračování (Mt 10, 9-23) uvádí pokyny pro jejich službu.
Spojovacím můstkem 1. čtení (Gn 18, 1-15; (21, 1-7)) a 2. čtení (Ř 5, 1-8) je pojem milost. Abraham nalezl milost v Hospodinových očích (Gn 18,3), když přijal tři muže, kteří mu zvěstovali narození Izáka. V listu křesťanské obci v Římě píše Pavel o ospravedlnění: „Skrze něho jsme vírou získali přístup k této milosti…“ (Ř 5,2)

SZ čtení před nedělí navazují na nedělní čtení a všímají si osudů Izáka. Ve čtvrtek Gn 21, 1-7, v pátek Gn 24, 1-9 a v sobotu navazující Gn 24, 10-52.
NZ čtení souvisí s nedělním evangeliem - svědčí o souvislé řadě povolání od Mojžíše přes Ježíše, apoštoly až k nám. Ve čtvrtek Žd 3, 1-6, v pátek Sk 7, 35-43, v sobotu Mk 7, 1-13.

SZ čtení po neděli píší o konci pozemského života Sáry (v pondělí Gn 23, 1-19), Abrahama (v úterý Gn 26, 7-11) a jeho odkazu (ve středu Neh 9, 1-8).
NZ čtení pokračují ve svědectví o povolání: V pondělí (1 Te 3, 1-5) Timotea, v úterý (2 Te 2,23 – 3,5) křesťanů obce v Tesalonice, ve středu (L 6, 12-19) Dvanácti.

Středa po 11. neděli v mezidobí A

Ž 126

1Když Hospodin (vrátil sijónské navrátilce,) (bylo nám jak ve snách.) 2Tehdy naše ústa naplnil smích a náš jazyk jásal; tehdy se mezi národy říkalo: Hospodin s nimi učinil velké věci. 3Hospodin s námi učinil velké věci -- byli jsme plni radosti. 4Hospodine, změň náš úděl, jako měníš řečiště v Negebu. 5Ti, kdo v slzách rozsévají, budou s jásotem sklízet. 6Ten, kdo chodí a s pláčem (nosí mošnu se semenem,) přijde a s jásotem bude snášet snopy.

Neh 9, 1-8

1Dvacátého čtvrtého dne toho měsíce se synové Izraele shromáždili (v postu,) žíněných rouchách a (na svých hlavách měli prsť.) 2Potomstvo Izraele se oddělilo od všech cizích obyvatel. Stáli a vyznávali své hříchy a viny svých otců. 3Povstávali na svých místech a čtvrtinu dne četli z knihy zákona Hospodina, svého Boha, a další čtvrtinu vyznávali a klaněli se Hospodinu, svému Bohu. 4Potom Jéšua, Baní, Kadmíel, Šebanjáš, Buní, Šerebjáš, Baní a Kenaní vystoupili na stupínek lévitů a hlasitě volali k Hospodinu, svému Bohu. 5Lévité Jéšua, Kadmíel, Baní, Chašabnejáš, Šerebjáš, Hódijáš, Šebanjáš, Petachjáš řekli: Povstaňte, dobrořečte Hospodinu, svému Bohu, od věků až navěky! dobrořečí tvému slavnému jménu, které je vyvýšeno nad každé dobrořečení a chválu. 6Ty jediný jsi Hospodin. Ty jsi učinil nebesa, nebesa nebes i všechen jejich zástup, zemi i všechno, co je na ní, moře i všechno, co je v nich. Ty oživuješ všechno, tobě se klanějí nebeské zástupy. 7Ty jsi Hospodin, Bůh, který vyvolil Abrama, vyvedl ho z chaldejského Úru a změnil mu jméno na Abraham. 8Shledal jsi jeho srdce věrným před sebou a uzavřel jsi s ním smlouvu, že mu dáš zemi Kenaanců, Chetejců, Emorejců, Perizejců, Jebúsejců a Girgašejců, že ji dáš jeho potomstvu; a naplnil jsi svá slova, protože jsi spravedlivý.

L 6, 12-19

12Stalo se v těch dnech, že vyšel na horu, aby se pomodlil. A celou noc strávil v modlitbě Boží. 13Když nastal den, zavolal své učedníky a vybral z nich dvanáct, které také pojmenoval apoštoly: 14Šimona, jemuž dal také jméno Petr, jeho bratra Ondřeje, Jakuba, Jana, Filipa, Bartoloměje, 15Matouše, Tomáše, Jakuba Alfeova, Šimona zvaného Zélóta, 16Judu Jakubova a Judu Iškariotského, jenž se stal zrádcem. 17Sestoupil s nimi dolů a na rovině se zastavil; a s ním veliký zástup jeho učedníků a veliké množství lidu z celého Judska a Jeruzaléma i od pobřeží Týru a Sidónu; 18ti všichni přišli, aby ho uslyšeli a aby byli uzdraveni ze svých nemocí. I ti, kteří byli trápeni od nečistých duchů, byli uzdravováni. 19A celý zástup se ho snažil dotýkat, protože od něho vycházela moc a všechny uzdravovala.