Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-09-19)
předchozí < den (2020-03-01) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 1. březen 2020, 1. neděle v době postní A


Kalendarium

Založena Jednota bratrská (1457), tradiční datum, k usazení Bratří na Litickém panství ve vsi Kunvaldu poblíž města Žamberku došlo koncem roku 1457 nebo na jaře 1458.

Popis lekcionáře

Obecná charakteristika lekcionáře postní doby
Postní doba vznikla jako období sloužící k bezprostřední přípravě katechumenů na křest, probíhající uprostřed křesťanské obce. Dnešní lekcionář tento motiv, zahrnující i obnovu křtu celým shromážděním o velikonoční vigilii, zohledňuje. Postní motiv, zahrnující odříkání, změnu smýšlení, vzdorování zlu, je také zastoupen, zejména na začátku období.
Cyklus A obsahuje klíčové perikopy Janova evangelia užívané při bezprostřední přípravě katechumenů na křest. Jedná se o Ježíšův rozhovor se Samaritánkou u studny (J 4, 5-42), uzdravení slepého od narození (J 9, 1-41) a vzkříšení Lazara (J 11, 1-45). Tyto perikopy s tématy voda, světlo, život jsou součástí většiny paleolekcionářů a dnes se čtou o 3., 4., a 5. neděli v době postní. Tyto perikopy jsou doplněny vyprávěním o pokušení Páně (Mt 4, 1-11) o 1. neděli v době postní a proměnění Páně (Mt 17, 1-9) o 2. neděli v době postní (pokud ovšem není tato perikopa zařazena poslední neděli před začátkem postu). O 6. neděli v době postní se čtou pašije (Mt 26,14 – 27,66)
Všechna čtení o nedělích v postu jsou tematicky harmonizována. SZ čtení, kromě této souvislosti s evangeliem i 2. čtením mají většinou obdobná témata jako SZ čtení velikonoční vigilie: např. 1. neděle o stvoření člověka, 2. neděle o povolání Abrama, 3. neděle o putování pouští, 5. neděle o údolí suchých kostí.

1. neděle v době postní A
Evangelium neděle (Mt 4, 1-11) přináší téma pokušení. 1. čtení (Gn 2, 15-17; 3, 1-7) k tématu pokušení přidává téma hřích. 2. čtení (Ř 5, 12-19) k tématu hřích a smrt téma ospravedlnění.

SZ čtení proroka Jonáše ve čtvrtek (Jon 3, 1-10) a v pátek (Jo 4, 1-11) se zabývá obrácením (metanoia) Text zahrnuje symbolickou čtyřicítku (Jon 3,4). NZ čtení čtvrtku (Ř 1, 1-7) a pátku (Ř 1, 8-17) jsou přípravou na 2. nedělní čtení.
Čtení soboty se zabývají dalšími „klasickými“ postními tématy a připomínají čtení Popeleční středy. SZ čtení (Iz 58, 1-12) charakterizuje pravý půst. Evangelium (Mt 18, 1-7) si všímá almužny a modlitby.

SZ čtení pondělí (1 Kr 19, 1-8) popisující Elijášův útěk je vybrán kvůli větě: „… šel v síle toho pokrmu čtyřicet dní a čtyřicet nocí až na boží horu Choréb.“ (1 Kr 19,8). NZ čtení v pondělí (Žd 2, 10-18) navazuje na nedělní evangelium: „Protože sám vytrpěl pokušení, může pomoci těm, kteří jsou pokoušeni.“ (Žd 2,18)
Úterní SZ čtení (Gn 4, 1-16) svědčí o šíření hříchu: „Kain povstal proti svému bratru Ábelovi a zabil ho“. NZ čtení (Žd 4,14 – 5,10) reflektuje téma pokušení: „(Ježíš) ve všem prošel zkouškami podobně jako my“ (Žd 4,15).
Středeční SZ čtení (Ex 34, 1-9.27-28) přibližuje Mojžíšovo čekání na desky zákona „čtyřicet dní a čtyřicet nocí“ (Ex 34,28). NZ čtení (Mt 18, 10-14) o pastýři zachraňujícím ztracenu ovci navazuje na včerejší čtení, kde velekněz „dovede být mírný vůči nevědomým a bloudícím…“ (Žd 5,2)

1. neděle v době postní A

Gn 2, 15-17; 3, 1-7

15Hospodin Bůh vzal člověka a umístil ho v zahradě v Edenu, aby ji obdělával a střežil. 16A Hospodin Bůh člověku přikázal: Ze všeho stromoví zahrady směle jez, 17ale ze stromu poznání dobrého a zlého, z toho nejez. Neboť v den, kdy bys z něho jedl, jistě zemřeš. 1Had byl nejchytřejší ze vší polní zvěře, kterou Hospodin Bůh učinil. Řekl ženě: Opravdu Bůh řekl: Nejezte ze žádného stromu v zahradě? 2Žena hadovi odpověděla: Z ovoce stromů v zahradě můžeme jíst. 3Ale o ovoci stromu, který je uprostřed zahrady, Bůh řekl: Nejezte z něho, ani se ho nedotýkejte, jinak zemřete. 4Had ženě řekl: Jistě nezemřete, 5neboť Bůh ví, že v den, kdy z něho budete jíst, se vaše oči otevřou a budete jako Bůh, budete znát dobré a zlé. 6Žena viděla, že je to strom dobrý k jídlu a lákavý pro oči, strom žádoucí pro získání moudrosti. Vzala z jeho ovoce a jedla. Dala také svému muži, který byl s ní, a jedl i on. 7Oběma se otevřely oči a poznali, že jsou nazí. Sešili tedy fíkové listí a udělali si bederní roušky.

Ž 32

1Blahoslavený je ten, z něhož je sňato přestoupení a jehož hřích je přikryt. 2Blahoslavený je člověk, jemuž Hospodin nepočítá vinu a v jehož duchu není záludnost. 3Když jsem mlčel, mé kosti chřadly, neboť jsem celé dny naříkal. 4Ve dne i v noci na mně těžce ležela tvá ruka. Morek se mi kazil jako v letním žáru. Sela. 5Pak jsem ti svůj hřích oznámil; svou vinu jsem neukryl. Řekl jsem: Vyznám na sebe svá přestoupení Hospodinu. A tys sňal vinu mého hříchu. Sela. 6Proto ať se k tobě modlí každý věrný v čase, kdy tě lze nalézt. Ani příval velkých vod k němu nedosáhne. 7Tys mou skrýší, střežíš mě před soužením; obklopíš mě jásotem nad vysvobozením. Sela. 8Dám ti chápání, vyučím tě cestě, kterou máš jít, budu ti radit, spočine na tobě mé oko. 9Nebuďte jako kůň či jako mezek bez rozumu. Ty je třeba krotit uzdou a udidlem -- jinak k tobě nepřijdu. 10Mnohé jsou bolesti ničemy, ale toho, kdo doufá v Hospodina, obklopuje milosrdenství. 11Radujte se v Hospodinu a plesejte, spravedliví, jásejte, všichni lidé přímého srdce!

Ř 5, 12-19

12Proto jako skrze jednoho člověka vešel do světa hřích a skrze hřích smrt, tak se také smrt rozšířila na všechny lidi, protože všichni zhřešili. 13Do Zákona hřích byl ve světě, ale nezapočítává se, když není Zákon. 14Přesto smrt vládla od Adama až po Mojžíše i nad těmi, kdo nezhřešili podobným přestoupením jako Adam; ten je předobrazem toho budoucího. 15Avšak s darem milosti tomu není tak jako s proviněním. Jestliže proviněním jednoho člověka mnozí zemřeli, mnohem více se na mnohé rozhojnila Boží milost a dar spravedlnosti v milosti toho jednoho člověka, Ježíše Krista. 16A s darem tomu není tak jako s tím, co přišlo skrze jednoho člověka, který zhřešil. Rozsudek nad jedním proviněním přinesl odsouzení, kdežto dar milosti z mnohých provinění vedl k ospravedlnění. 17Jestliže proviněním jednoho člověka smrt vládla skrze toho jednoho, tím spíše ti, kteří přijímají hojnost milosti a dar spravedlnosti, budou vládnout v životě skrze toho jednoho, Ježíše Krista. 18A tak tedy: jako skrze provinění jednoho člověka přišlo na všechny lidi odsouzení, tak i skrze spravedlivý čin jednoho člověka přišlo na všechny lidi ospravedlnění k životu. 19Jako se skrze neposlušnost jednoho člověka mnozí stali hříšnými, tak se také skrze poslušnost jednoho stanou mnozí spravedlivými.

Mt 4, 1-11

1Tehdy Duch Ježíše vyvedl do pustiny, aby byl pokoušen od Ďábla. 2A když se postil čtyřicet dní a čtyřicet nocí, nakonec vyhladověl. 3Tu přistoupil Pokušitel a řekl mu: „Jsi-li Syn Boží, řekni, ať se z těchto kamenů stanou chleby.“ 4On však na to řekl: „Je napsáno: ‚Člověk nebude živ jen chlebem, ale každým slovem, které vychází z Božích úst.‘ “ 5Potom ho Ďábel vzal do svatého města, postavil ho na okraj střechy chrámu 6a řekl mu: „Jsi-li Syn Boží, vrhni se dolů; vždyť je napsáno: ‚Svým andělům přikáže o tobě, a na rukou tě ponesou, abys snad nenarazil nohou na kámen.‘ “ 7Ježíš mu řekl: „Je také napsáno: ‚ Nebudeš pokoušet Pána, svého Boha.‘ “ 8Pak ho Ďábel vzal na velmi vysokou horu a ukázal mu všechna království světa a jejich slávu. 9A řekl mu: „Toto všechno ti dám, jestliže padneš na zem a pokloníš se mi.“ 10Tu mu Ježíš řekl: „Odejdi, Satane. Vždyť je napsáno: ‚Pánu, svému Bohu, se budeš klanět a jeho jediného uctívat.‘ “ 11A tehdy ho Ďábel opustil. A hle, andělé přistoupili a sloužili mu.