Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-08-29)
předchozí < den (2020-04-01) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 1. duben 2020, Středa po 5. neděli v době postní A


Kalendarium


Popis lekcionáře

5. neděle v době postní A
Obsahem dnešního evangelia je příběh vzkříšení Lazara (J 11, 1-45). Perikopa sloužila a slouží při bezprostřední přípravě katechumenů na křest. Text má opět více vrstev:
smrt Lazara
víra Marty v život věčný
Ježíš je život věčný
víra Marie v Ježíše
vzkříšení Lazara
uvěřili ostatní

Jako související 1. čtení je vybráno Ezechielovo proroctví o suchých kostech (Ez 37, 1-14). 2. čtení z listu Římanům (Ř 8, 6-11) vyjadřuje víru i v naše vzkříšení: „Ten, který vzkřísil Ježíše Krista z mrtvých, oživí i vaše smrtelná těla skrze svého Ducha, který ve vás přebývá.“ (Ř 8,11)

SZ čtení dnů připravujících na neděli tvoří výběr úryvků z Ezechiela. Ve čtvrtek Ez 1, 1-3; 2,8 – 3,3; v pátek Ez 33, 10-16; v sobotu Ez 36, 8-15. NZ čtení ve čtvrtek (Zj 10, 1-11) obsahuje stejný obraz, jako čtení z Ezechiela tento den: „(svitek) v mých ústech byl sladký jako med“ (Zj 10,10 i Ez 3,3). NZ čtení v pátek (Zj 11, 15-19) hovoří o „soudu mrtvých“ (Zj 11,18). V sobotním evangeliu (L 24, 44-53) říká Ježíš před nanebevstoupením: „Kristus měl trpět a třetího dne vstát z mrtvých“ (L 24,46)

Tři čtení po neděli popisují zázračná vzkříšení. V pondělním SZ čtení (1 Kr 17, 17-24) křísí Eliáš syna vdovy. V NZ čtení (Sk 20, 7-20) je díky Pavlovi vrácen život Eutychovi. V úterním SZ čtení (1 Kr 4, 18-37) křísí Elíša syna Šúnemanky. NZ text úterý (Ef 2, 1-10) svědčí: „Také vás vzkřísil, když jste byli mrtví pro svá provinění a pro své hříchy.“ (Ef 2,1). V středečním SZ čtení (Jr 32, 1-9.36-41) vybízí Jeremiáš v obleženém Jeruzalémě, před deportací většiny obyvatel ke koupení pole a dává tak najevo víru, že se do města vrátí život. Středeční evangelium (Mt 22, 23-33) obsahuje Ježíšovu polemiku se saducei, kteří nevěří ve vzkříšení a chtějí hypotetickým příběhem své stanovisko doložit.

Středa po 5. neděli v době postní A

Ž 143

1Hospodine, slyš mou modlitbu, vyslyš mé úpěnlivé prosby! Ve své věrnosti mi odpověz pro svou spravedlnost! 2Nevcházej v soud se svým otrokem, neboť před tebou není spravedlivý nikdo z živých. 3Nepřítel pronásleduje mou duši, sráží můj život k zemi, nutí mě přebývat v temnotách jako ty, kdo jsou již dávno mrtví. 4Můj duch ve mně umdlévá, mé srdce je v mém nitru zmateno. 5Připomínám si dávné dny, rozjímám o všech tvých skutcích, přemýšlím o díle tvých rukou. 6Vztahuji své ruce k tobě, má duše po tobě žízní jak vyprahlá zem. 7Pospěš, Hospodine, odpověz mi, můj duch chřadne. Neskrývej přede mnou svou tvář! Byl bych podobný těm, kdo sestupují do jámy. 8Oznam mi zrána své milosrdenství, vždyť doufám v tebe! Dej mi poznat cestu, kterou mám jít; vždyť k tobě pozvedám svou duši! 9Vysvoboď mě od nepřátel, Hospodine, v tobě se skrývám. 10Nauč mě dělat to, co je ti milé, vždyť jsi můj Bůh! Tvůj dobrý Duch nechť mě vede po rovné zemi! 11Pro své jméno, Hospodine, mě zachovej při životě, ve své spravedlnosti vyveď mou duši z tísně! 12Ve svém milosrdenství znič mé nepřátele, odstraň všechny protivníky mé duše, vždyť jsem tvůj otrok!

Jr 32, 1-9.36-41

1Slovo, které se stalo k Jeremjášovi od Hospodina v desátém roce vlády judského krále Sidkijáše. Tento rok byl osmnáctým rokem vlády Nebúkadnesara. 2Tehdy vojsko babylonského krále obléhalo Jeruzalém a prorok Jeremjáš byl vězněn na nádvoří stráží, které bylo v paláci judského krále. 3Uvěznil ho judský král Sidkijáš se slovy: Proč prorokuješ, řka: Toto praví Hospodin: Hle, vydám toto město do ruky babylonského krále a dobude ho. 4Judský král Sidkijáš z ruky Chaldejců neunikne, protože bude jistě vydán do ruky babylonského krále a bude s ním mluvit tváří v tvář, na vlastní oči ho uvidí. 5Uvede Sidkijáše do Babylona a tam bude, dokud ho nenavštívím, je Hospodinův výrok. Když budete bojovat s Chaldejci, neuspějete. 6Jeremjáš řekl: Stalo se ke mně Hospodinovo slovo: 7Hle, přijde k tobě Chanameel, syn tvého strýce Šalúma, se slovy: Kup si mé pole, které je v Anatótu, protože máš příbuzenské výkupní právo, abys ho koupil. 8Potom ke mně podle Hospodinova slova přišel Chanameel, syn mého strýce, na nádvoří stráží a řekl mi: Kup si, prosím, mé pole, které je v Anatótu, jenž je v zemi Benjamín, protože máš vlastnické a příbuzenské výkupní právo. Kup si ho. A poznal jsem, že to bylo Hospodinovo slovo. 9Koupil jsem si tedy pole od Chanameela, syna mého strýce, které je v Anatótu a odvážil jsem mu stříbro: Sedmnáct šekelů stříbra. 36Proto nyní toto praví Hospodin, Bůh Izraele, o tomto městě, o kterém říkáte: Bude vydáno do ruky babylonského krále mečem, hladem a morem: 37Hle, shromáždím je ze všech zemí, kam jsem je zahnal ve svém hněvu, zlobě a velikém rozhořčení, přivedu je zpět na toto místo a způsobím, že budou bydlet v bezpečí. 38Budou mým lidem a já budu jejich Bohem. 39Dám jim jedno srdce a jednu cestu, aby se mě báli po všechny dny, aby se dobře dařilo jim i jejich synům po nich. 40Uzavřu s nimi věčnou smlouvu, že jim nepřestanu prokazovat dobro, a dám do jejich srdce bázeň přede mnou, aby se ode mě neodvrátili. 41Rozjásám se nad nimi, abych jim prokazoval dobro; spolehlivě je v této zemi zasadím, celým svým srdcem a celou svou duší.

Mt 22, 23-33

23V ten den k němu přišli saduceové, kteří říkají, že není vzkříšení, a zeptali se ho: 24„Učiteli, Mojžíš řekl: ‚Zemře-li někdo bezdětný, jeho bratr si podle řádu švagrovství vezme jeho ženu a svému bratrovi vzbudí potomka. ‘ 25U nás bylo sedm bratrů. První se oženil a zemřel; a protože neměl potomka, zanechal svou ženu svému bratrovi. 26Stejně i druhý a třetí, až do sedmého. 27Poslední ze všech zemřela ta žena. 28Kterému z těch sedmi bude tedy ta žena patřit při vzkříšení? Vždyť ji měli všichni.“ 29Ježíš jim odpověděl: „Bloudíte, protože neznáte Písma ani Boží moc. 30Při vzkříšení se totiž lidé nežení ani nevdávají, ale jsou jako Boží andělé v nebi. 31 Pokud jde o vzkříšení mrtvých, nečetli jste, co vám bylo od Boha řečeno slovy: 32‚Já jsem Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův‘? Bůh není Bohem mrtvých, ale živých. “ 33 Když to zástupy uslyšely, byly ohromeny jeho učením.