Jste zde

Ekumenický lekcionář - DEVEL


dnes (2022-07-30)
předchozí < den (2020-02-27) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 27. únor 2020, Čtvrtek před 1. nedělí v době postní A


Kalendarium


Popis lekcionáře

Obecná charakteristika lekcionáře postní doby
Postní doba vznikla jako období sloužící k bezprostřední přípravě katechumenů na křest, probíhající uprostřed křesťanské obce. Dnešní lekcionář tento motiv, zahrnující i obnovu křtu celým shromážděním o velikonoční vigilii, zohledňuje. Postní motiv, zahrnující odříkání, změnu smýšlení, vzdorování zlu, je také zastoupen, zejména na začátku období.
Cyklus A obsahuje klíčové perikopy Janova evangelia užívané při bezprostřední přípravě katechumenů na křest. Jedná se o Ježíšův rozhovor se Samaritánkou u studny (J 4, 5-42), uzdravení slepého od narození (J 9, 1-41) a vzkříšení Lazara (J 11, 1-45). Tyto perikopy s tématy voda, světlo, život jsou součástí většiny paleolekcionářů a dnes se čtou o 3., 4., a 5. neděli v době postní. Tyto perikopy jsou doplněny vyprávěním o pokušení Páně (Mt 4, 1-11) o 1. neděli v době postní a proměnění Páně (Mt 17, 1-9) o 2. neděli v době postní (pokud ovšem není tato perikopa zařazena poslední neděli před začátkem postu). O 6. neděli v době postní se čtou pašije (Mt 26,14 – 27,66)
Všechna čtení o nedělích v postu jsou tematicky harmonizována. SZ čtení, kromě této souvislosti s evangeliem i 2. čtením mají většinou obdobná témata jako SZ čtení velikonoční vigilie: např. 1. neděle o stvoření člověka, 2. neděle o povolání Abrama, 3. neděle o putování pouští, 5. neděle o údolí suchých kostí.

1. neděle v době postní A
Evangelium neděle (Mt 4, 1-11) přináší téma pokušení. 1. čtení (Gn 2, 15-17; 3, 1-7) k tématu pokušení přidává téma hřích. 2. čtení (Ř 5, 12-19) k tématu hřích a smrt téma ospravedlnění.

SZ čtení proroka Jonáše ve čtvrtek (Jon 3, 1-10) a v pátek (Jo 4, 1-11) se zabývá obrácením (metanoia) Text zahrnuje symbolickou čtyřicítku (Jon 3,4). NZ čtení čtvrtku (Ř 1, 1-7) a pátku (Ř 1, 8-17) jsou přípravou na 2. nedělní čtení.
Čtení soboty se zabývají dalšími „klasickými“ postními tématy a připomínají čtení Popeleční středy. SZ čtení (Iz 58, 1-12) charakterizuje pravý půst. Evangelium (Mt 18, 1-7) si všímá almužny a modlitby.

SZ čtení pondělí (1 Kr 19, 1-8) popisující Elijášův útěk je vybrán kvůli větě: „… šel v síle toho pokrmu čtyřicet dní a čtyřicet nocí až na boží horu Choréb.“ (1 Kr 19,8). NZ čtení v pondělí (Žd 2, 10-18) navazuje na nedělní evangelium: „Protože sám vytrpěl pokušení, může pomoci těm, kteří jsou pokoušeni.“ (Žd 2,18)
Úterní SZ čtení (Gn 4, 1-16) svědčí o šíření hříchu: „Kain povstal proti svému bratru Ábelovi a zabil ho“. NZ čtení (Žd 4,14 – 5,10) reflektuje téma pokušení: „(Ježíš) ve všem prošel zkouškami podobně jako my“ (Žd 4,15).
Středeční SZ čtení (Ex 34, 1-9.27-28) přibližuje Mojžíšovo čekání na desky zákona „čtyřicet dní a čtyřicet nocí“ (Ex 34,28). NZ čtení (Mt 18, 10-14) o pastýři zachraňujícím ztracenu ovci navazuje na včerejší čtení, kde velekněz „dovede být mírný vůči nevědomým a bloudícím…“ (Žd 5,2)

Čtvrtek před 1. nedělí v době postní A

Ž 51

3Smiluj se nade mnou, Bože, podle svého milosrdenství! Podle svého hojného slitování vymaž má přestoupení! 4Dokonale mě umyj od mého provinění a od mého hříchu mě očisti. 5Já svá přestoupení uznávám, svůj hřích mám před sebou ustavičně. 6Proti tobě samému jsem zhřešil, udělal jsem to, co je zlé v tvých očích. A tak jsi spravedlivý, když mluvíš, jsi dokonalý, když konáš soud. 7Hle, byl jsem zplozen v nepravosti, matka mě počala v hříchu. 8Hle, ty máš zalíbení v niterné opravdovosti a vskrytu mi dáváš poznat moudrost. 9Očisti mě od hříchu yzopem, a budu čistý, umyj mě, a budu nad sníh bělejší. 10Dej, ať uslyším veselí a radost, ať se zaradují kosti, kterés zdeptal. 11 Skryj svou tvář před mými hříchy a všechna má provinění vymaž. 12Stvoř mi čisté srdce, ó Bože! Obnov v mém nitru pevného ducha! 13Neodvrhuj mě od své tváře, svého svatého Ducha mi neber! 14Vrať mi veselí ze své spásy a upevni ve mně šlechetného ducha. 15Budu vyučovat vzpurníky tvým cestám a hříšníci se navrátí k tobě. 16Uchraň mě před proléváním krve, Bože! Bože, má spáso, můj jazyk jásá nad tvou spravedlností. 17Panovníku, otevři mé rty, má ústa budou zvěstovat tvou chválu. 18Neměl bys zalíbení v oběti, i kdybych ji předložil; po zápalné oběti netoužíš. 19Oběť Bohu je zkroušený duch. Bože, ty nepohrdneš zkroušeným a pokořeným srdcem. 20Ve své přízni prokaž dobro Sijónu, vybuduj jeruzalémské hradby! 21Pak se ti zalíbí spravedlivé oběti, zápalné oběti i celopaly. Tehdy budou obětovat býčky na tvém oltáři.

Jon 3, 1-10

1Stalo se Hospodinovo slovo k Jonášovi podruhé: 2Vstaň, jdi do Ninive, toho velkého města, a volej k němu zvěst, kterou ti říkám. 3Jonáš vstal a šel do Ninive podle Hospodinova slova. Ninive bylo velmi veliké město, na tři dny cesty. 4Jonáš začal procházet městem první den cesty a volal: Ještě čtyřicet dní, a Ninive bude vyvráceno. 5Ninivští uvěřili Bohu, vyhlásili půst a všichni, od největšího až po nejmenšího, si oblékli žíněné roucho. 6Když se to dostalo k ninivskému králi, vstal ze svého trůnu, odložil svůj plášť, přikryl se žíněným rouchem a posadil se do popela. 7 Vyhlásil: V Ninive, z rozhodnutí krále a jeho velmožů: Lidé ani zvířata, skot ani brav ať nic neokusí, ať se nesytí ani nepijí vodu. 8Ať se lidé i zvířata přikryjí žíněným rouchem a volají ze vší síly k Bohu, se každý odvrátí od své zlé cesty a od násilí, které je na jeho rukou. 9Kdo ví, snad se Bůh odvrátí a slituje, odvrátí se od svého planoucího hněvu a nezahyneme. 10Bůh viděl jejich skutky, že se odvrátili od své zlé cesty. Proto Bůh litoval zla, které prohlásil, že jim učiní, a neučinil to.

Ř 1, 1-7

1Pavel, otrok Krista Ježíše, povolaný apoštol, oddělený pro Boží evangelium, 2které Bůh předem zaslíbil skrze své proroky ve svatých Písmech, 3evangelium o jeho Synu, jenž povstal podle těla z potomstva Davidova 4a podle Ducha svatosti byl vzkříšením z mrtvých ustanoven za Syna Božího v moci, evangelium o Ježíši Kristu, našem Pánu. 5Skrze něho jsme přijali (milost a apoštolské poslání) k poslušnosti víry pro jeho jméno mezi všemi národy, 6mezi nimiž jste i vy, povolaní Ježíše Krista. 7Všem těm, kdo jsou v Římě, milovaným Božím, povolaným svatým: Milost vám a pokoj od Boha Otce našeho a Pána Ježíše Krista.