Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-09-02)
předchozí < den (2020-08-11) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 11. srpen 2020, Úterý po 19. neděli v mezidobí A


Kalendarium


Klára z Assisi
(1194-1253), zakladatelka řádu klarisek.

Popis lekcionáře

19. neděle v mezidobí A
Sjednocující téma čtení této neděle, podobně jako předchozí je záchrana. V evangeliu (Mt 14, 22-33) Ježíš tiší bouři a zachraňuje učedníky na lodi. Zachraňuje i Petra, když přestává věřit.
Ve 2. čtení (Ř 10, 5-15) říká Pavel: „… uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš zachráněn.“ (Ř 10,9).
1. čtením (Gn 37, 1-4.12-28) začíná josefovský cyklus. Jednak Ruben se pokouší Josefa zachránit, jednak i skrze špatnost bratrů Bůh zachraňuje nejen Josefa, ale celý rod.

SZ čtení před nedělí předkládají ve čtvrtek (Gn 35, 22b-29) rodokmen Jákoba, v pátek (Gn 36, 1-8) rodokmen Ezaua, v sobotu (Gn 37, 5-11) Josefův sen, kvůli kterému jej bratři nenáviděli.
NZ čtení čtvrtku (Sk 17, 10-15) a pátku (Sk 18, 24-28) ukazují příklady Židů, kteří přijali Krista (souvislost s 2. nedělním čtením). Zmínka o bouřce v sobotním evangeliu (Mt 16, 1-4) jej prostředím spojuje s evangeliem nedělním.

SZ čtení po neděli rozvíjí Josefův příběh. V pondělí (Gn 37, 29-37) žal Jákoba nad smrtí milovaného syna. V úterý (Gn 39, 1-23) svádění Josefa Putifarovou ženou, ve středu (Gn 40, 1-23) výklad snů faraónova číšníka a pekaře.
NZ texty pondělí (2 P 2, 4-10) obsahují: „… Pán umí vysvobozovat zbožné ze zkoušky…“ (2 P 2,9), v úterý (Ř 9, 14-29) „záleží na Bohu, který se smilovává“ (Ř 9,16).
Středeční evangelium (Mt 8, 23-27) má stejné téma jako evangelium nedělní.

Úterý po 19. neděli v mezidobí A

Ž 28

1K tobě volám, Hospodine, má skálo, nebuď ke mně hluchý! Neozveš-li se mi, budu podobný těm, kdo sestupují v jámu. 2Vyslyš mé úpěnlivé prosby, když k tobě volám, když pozvedám ruce ke tvé nejsvětější svatyni! 3Neodvleč mě s ničemy, s činiteli nepravosti, s těmi, kdo se svými bližními mluví pokojně, ale v jejich srdci je zlo. 4Dej jim podle jejich skutků, podle jejich zvrácených činů, podle díla jejich rukou jim dej, vrať jim, co vykonali! 5Oni neuvažují o Hospodinově jednání, o díle jeho rukou. Strhne je a je nezbuduje. 6 Požehnán buď Hospodin, neboť vyslyšel mé úpěnlivé prosby. 7Hospodin je má síla a můj štít, v něho doufá mé srdce. Dostalo se mi pomoci, proto mé srdce jásá, proto mu budu vzdávat chválu svou písní. 8Hospodin je silou svého lidu, je spásnou záštitou svému pomazanému. 9Zachraň svůj lid, žehnej svému dědictví, pas jej, nos jej stále!

Gn 39, 1-23

1Josef byl přiveden dolů do Egypta. Od Izmaelitů, kteří ho tam odvedli, ho koupil faraonův dvorní úředník, Egypťan Potífar, velitel tělesné stráže. 2A Hospodin byl s Josefem, a proto byl úspěšný člověk. Zůstal v domě svého egyptského pána. 3Jeho pán viděl, že Hospodin je s ním a že všemu, co dělá, Hospodin dopřává v jeho rukou úspěch. 4Josef nalezl v jeho očích milost a sloužil jemu samému. Potifar ho ustanovil nad svým domem a všechno, co měl, svěřil do Josefových rukou. 5A od té doby, co ho ustanovil nad svým domem a nade vším, co měl, Hospodin kvůli Josefovi Egypťanovu domu žehnal. Hospodinovo požehnání bylo na všem, co měl, jak v domě, tak na poli. 6Všechno, co měl, zanechal v Josefových rukou a nestaral se s ním o nic kromě chleba, který jídal. Josef byl krásné postavy a krásného vzhledu. 7Stalo se po těch věcech, že žena jeho pána pozvedla k Josefovi oči a řekla: Lehni si se mnou. 8On však odmítl a ženě svého pána řekl: Hle, když jsem zde, můj pán se nestará o to, co se v domě děje, a všechno, co má, svěřil do mých rukou. 9Nikdo není v tomto domě větší než já a nevyňal z mé správy nic kromě tebe, protože jsi jeho žena. Jak bych mohl spáchat takové zlo a zhřešit proti Bohu? 10I když mluvila k Josefovi den co den, neuposlechl ji, aby k ní ulehl a byl s ní. 11Jednoho dne přišel do domu, aby dělal svou práci, a nikdo z domácích v domě nebyl. 12Tu ho uchopila za oděv se slovy: Lehni si se mnou! Zanechal svůj oděv v její ruce, utíkal a odešel ven. 13Když viděla, že zanechal svůj oděv v její ruce a utekl ven, 14svolala své domácí a říkala jim: Podívejte, přivedl nám hebrejského muže, aby s námi laškoval! Přišel ke mně, aby se mnou ležel, ale hlasitě jsem křičela. 15Když uslyšel, že jsem začala hlasitě křičet, zanechal svůj oděv u mě, utíkal a odešel ven. 16Nechala si jeho oděv u sebe, dokud jeho pán nepřišel domů, 17a povídala mu totéž: Přišel ke mně ten hebrejský otrok, kterého jsi nám přivedl, a chtěl se mnou laškovat. 18Ale když jsem začala hlasitě křičet, zanechal svůj oděv u mne a utekl ven. 19Když jeho pán slyšel slova své ženy, která mu říkala: To a to mi tvůj otrok udělal, vzplanul hněvem, 20vzal ho a uvrhl ho do věznice, do místa, kde byli vězněni královští vězni. Tak se tam ocitl ve věznici. 21Ale Hospodin byl s Josefem a rozprostřel nad ním milosrdenství a dal mu milost v očích velitele věznice. 22Velitel věznice svěřil všechny vězně ve věznici do Josefových rukou, takže řídil všechno, co se tam dělalo. 23Velitel věznice nedohlížel na nic, co bylo v jeho rukou, protože Hospodin byl s ním. Co Josef činil, tomu Hospodin dopřával úspěch.

Ř 9, 14-29

14Co tedy řekneme? Ne u Boha nespravedlnost? Naprosto ne! 15Mojžíšovi říká: ‚ Smiluji se, nad kým se smiluji, a slituji se, nad kým se slituji. ‘ 16Nezáleží tedy na tom, kdo chce, ani na tom, kdo běží, ale na Bohu, který se smilovává. 17Písmo praví faraonovi: ‚Právě proto jsem tě vzbudil, abych na tobě ukázal svou moc a aby mé jméno bylo rozhlášeno po celé zemi.‘ 18A tak se slitovává nad kým chce, a koho chce, toho zatvrzuje. 19 Řekneš mi tedy: ‚Proč si ještě stěžuje? Vždyť kdo odolal jeho vůli?‘ 20Člověče, kdo vlastně jsi, že odmlouváš Bohu? Což výtvor řekne svému tvůrci: ‚Proč jsi mě udělal takto?‘ 21Což nemá hrnčíř ve své moci hlínu, aby z téže hroudy učinil jednu nádobu ke cti a druhou k hanbě? 22Což nechtěl Bůh ukázat svůj hněv a uvést ve známost svou moc, a proto s velikou trpělivostí snášel nádoby hněvu připravené k záhubě? 23A také proto, aby oznámil bohatství své slávy na nádobách milosrdenství, které předem připravil k slávě, 24totiž na nás, které také povolal nejen ze Židů, ale i z pohanů? 25Jak praví u Ozeáše: ‚Lid, který není můj, nazvu svým lidem, a tu, která nebyla milována, nazvu milovanou,‘ 26‚a stane se, že na místě, kde jim bylo řečeno: Vy nejste můj lid, tam budou nazváni syny Boha živého.‘ 27Izaiáš však volá nad Izraelem: ‚Kdyby bylo synů Izraele jako písku v moři, jen ostatek bude zachráněn, 28neboť úplně a rychle vykoná Pán své slovo na zemi.‘ 29A jak to Izaiáš předpověděl: ‚Kdyby nám Pán Sabaoth nezanechal símě, byli bychom jako Sodoma, Gomoře bychom byli podobni.‘