Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-07-25)
předchozí < den (2020-02-12) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 12. únor 2020, Středa po 5. neděli po Zjevení Páně A


Kalendarium


Popis lekcionáře

5. neděle po Zjevení A
Klíčovým textem týdne je nedělní evangelium (Mt 5, 13-20), pokračování horského kázání navazující na blahoslavenství. Některé pasáže, které nalézají ohlas(y) v dalších textech tohoto týdne: „jste světlo světa“ (Mt 5,14); „…aby uviděli vaše dobré skutky a vzdali chválu vašemu Otci“ (Mt 5,16), „nepomine jediné nejmenší písmenko ani jedna čárka ze Zákona“ (Mt 5,18), „nebude-li vaše spravedlnost o mnoho převyšovat spravedlnost učitelů Zákona…“ (Mt 5,20) Nedělní SZ čtení (Iz 58, 1-9a.[9b-12]) brojí proti pouze formálnímu dodržování Zákona (je též zařazeno na počátek Velkého postu, na Popeleční středu)
2. nedělní čtení (1 K 2, 1-12.[13-16]) je pokračováním kontinuální četby 1. listu Korinťanům. Pasáž „má zvěst nespočívala v přesvědčivých slovech lidské moudrosti, ale v ukázání Ducha…“ (1 K 2,4) je reflektována v dalších textech týdne.

SZ čtení ve čtvrtek (Dt 4, 1-4) začínající „šémou“ (slyš Izraeli) je vybídkou k dodržování Zákona, aby ostatní národy mohly poznat Hospodina. „Jaký jiný velký národ má tak spravedlivá ustanovení a nařízení jako je tento celý zákon“ (Dt 4,8) – malý národ Izrael byl skutečně obdařen mimořádným písemnictvím. Obdobně čtvrteční NZ čtení (1 J 5, 1-5) svědčí o provázanosti vztahu k druhým a k Bohu a jeho přikázáním.
Páteční SZ perikopa (Iz 29, 1-12) především uvádí do kontextu perikopu sobotní (Iz 29, 13-16) s klíčovým místem: „… ctili mne (lidé) svými ústy, ale jeho srdce (lidu) se ode mne daleko vzdálilo…“ Iz 29,13), Toto místo cituje sobotní evangelium (Mk 7, 1-8). Páteční NZ čtení (J 3, 13-18) hovoří o skutcích jako projevu dobrého způsobu života.

Pondělní SZ čtení (2 Kr 22, 3-20) a navazující úterní (2 Kr 23, 1-8.21-25) hovoří o Jóšíjášově reformě iniciované prorokyní Chuldou. NZ čtení pondělka (Ř 11, 2-10) a úterka (2 K 4, 1-12) navazují na 2. nedělní čtení: boží přízeň není odměnou za naše zásluhy. „poklad máme v hliněných nádobách, aby přemíra té moci byla z Boha a ne z nás“ (2 K 4, 7). Obě středeční čtení navazují na jeden aspekt nedělního evangelia. SZ čtení (Př 6, 6-23): „příkaz je lampou, poučení světlem“ (Př 6,23). NZ (J 8, 12-30): „Já jsem světlo světa, kdo mne následuje, nebude chodit ve tmě, ale bude mít světlo života“ (J 8,12)

Středa po 5. neděli po Zjevení Páně A

Ž 119, 105-112

105Tvé slovo je lampou pro mé nohy, je světlem na mé stezce. 106Přísahal jsem -- a také to splním -- že budu dbát na tvá spravedlivá nařízení. 107Byl jsem velmi pokořen, Hospodine, obživ mě podle svého slova. 108Kéž laskavě přijmeš dobrovolné oběti mých úst, Hospodine, nauč mě svým nařízením! 109Stále vystavuji svůj život nebezpečí, na tvůj zákon nezapomínám. 110Ničemové mi nastražili past; od tvých přikázání jsem však nezbloudil. 111Tvá svědectví jsem obdržel do věčného dědictví, ano, jsou radostí mému srdci. 112(Uložil jsem si v srdci,) že budu navěky a důsledně plnit tvá ustanovení.

Př 6, 6-23

6Jdi k mravenci, lenochu, podívej se na jeho cesty, abys zmoudřel. 7Ačkoliv nemá vůdce, dozorce ani vládce, 8připravuje si v létě pokrm, shromažďuje ve žni svou potravu. 9Dokdy budeš ležet, lenochu? Kdy se probereš ze spánku? 10Trochu spánku, trochu dřímoty, trochu složit ruce a poležet si -- 11a tvá chudoba přijde jako tulák a tvá nouze jako ozbrojenec. 12Ničemník a darebák je ten, kdo chodí s falešnými ústy, 13mrká očima, dává znamení nohama, ukazuje svými prsty. 14(V jeho srdci je obojakost, v každé době kuje zlo, zasévá sváry.) 15Proto náhle přijde na něj pohroma, v okamžiku bude rozdrcen a nebude pro něj uzdravení. 16Šest věcí Hospodin nenávidí a sedmá je pro něj ohavností: 17Povýšené oči, lživý jazyk, ruce, které prolévají nevinnou krev, 18srdce, které kuje zlé plány, nohy, které (rychle běží) za zlem, 19falešného svědka, který šíří lži, a toho, jenž zasévá sváry mezi bratry. 20Můj synu, střež příkaz svého otce, nezavrhuj poučení své matky. 21Přivaž si je nastálo ke svému srdci, připoutej si je ke krku. 22Když budeš chodit, povede tě; když budeš ležet, bude tě chránit a když se probudíš, (zaujme tvou pozornost.) 23Vždyť příkaz je lampou, poučení světlem, pokárání a naučení cestou života,

J 8, 12-30

12Ježíš k nim opět promluvil: „Já jsem světlo světa. Kdo mne následuje, nebude chodit ve tmě, ale bude mít světlo života.“ 13Farizeové mu řekli: „Ty svědčíš sám o sobě; tvé svědectví není pravé. “ 14Ježíš jim odpověděl: „I když svědčím sám o sobě, mé svědectví je pravé, protože vím, odkud jsem přišel a kam jdu. Vy nevíte, odkud přicházím ani kam jdu. 15Vy soudíte podle těla; já nesoudím nikoho. 16Jestliže já přece soudím, můj soud je pravdivý, protože nejsem sám, ale jsem já a ten, který mne poslal, Otec. 17A ve vašem Zákoně je napsáno, že svědectví dvou osob je pravé. 18Jsem to já, kdo svědčí o sobě, a svědčí o mně také ten, který mne poslal, Otec.“ 19Řekli mu: „Kde je tvůj Otec?“ Ježíš odpověděl: „Neznáte ani mne ani mého Otce; kdybyste znali mne, znali byste i mého Otce.“ 20Tato slova řekl u pokladnice, když učil v chrámě. A nikdo ho nezajal, protože ještě nepřišla jeho hodina. 21[Ježíš] jim opět řekl: „Já odcházím; budete mne hledat, ale zemřete ve svém hříchu. Kam já odcházím, tam vy přijít nemůžete.“ 22Židé říkali: „Chce se snad zabít, že říká: ‚Kam já odcházím, tam vy přijít nemůžete‘?“ 23I říkal jim: „Vy jste zdola, já jsem shůry. Vy jste z tohoto světa, já nejsem z tohoto světa. 24Proto jsem vám řekl, že zemřete ve svých hříších. Jestliže neuvěříte, že (Já jsem), zemřete ve svých hříších.“ 25Říkali mu: „Kdo jsi ty?“ Ježíš jim řekl: (Co vám od počátku říkám.) 26Mnoho mám o vás mluvit a soudit; ale ten, který mne poslal, je pravdivý, a já mluvím ve světě to, co jsem slyšel od něho.“ 27Nepoznali, že k nim mluvil o Otci. 28Ježíš [jim] řekl: „Až vyvýšíte Syna člověka, tehdy poznáte, že (Já jsem) a že sám od sebe nečiním nic, ale mluvím tak, jak mě naučil [můj] Otec. 29A ten, kdo mne poslal, je se mnou; nezanechal mne samotného, protože já stále činím to, co se jemu líbí.“ 30Když toto mluvil, mnozí v něho uvěřili.