Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-08-28)
předchozí < den (2020-06-23) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 23. červen 2020, Úterý po 12. neděli v mezidobí A


Kalendarium


Popis lekcionáře

12. neděle v mezidobí A
Spojujícím článkem 1. čtení a evangelia je pojem „otrok“- služebník. V 1. čtení propouští Abraham, na nátlak Sáry, svou otrokyni Hagaru s Izmaelem. V evangeliu (Mt 10, 24-39) čteme „Učedník není nad učitele ani otrok nad svého Pána“ (Mt 10,24) i „nepřáteli člověka budou členové jeho domácnosti“ (Mt 10,36).
2. čtení (Ř 6, 1b-11) poukazuje na paradox křesťanova života: „Jestliže jsme s Kristem zemřeli, věříme, že spolu s ním budeme také žít“ (Ř 6,8)

SZ čtení čtvrtku (Ex 12, 43-49) popisuje postavení otroka v Izraeli. NZ čtení čtvrtku (Žd 2, 5-9) připravuje na nedělní 2. čtení: I Ježíš byl nakrátko postaven „níže než andělé“.

SZ čtení pátku (Gn 35, 1-4) připravuje na myšlenku nedělního evangelia o nepřátelství v rodině: Jákob musí prchat před svým bratrem.
NZ čtení pátku (Sk 5, 17-26) připravuje na paradox popsaný v 2. nedělním čtení: apoštolové, ač jsou posazeni do vězení, učí v chrámu.

Sobotní SZ čtení (Ez 29, 3-7) připravuje na 1. nedělní čtení, kde je naznačen vztah Izmaela a Izáka: Egypt je zavržen, zatímco Izrael vyvolen.
V sobotním evangeliu (L 11,53 – 12,3) Ježíš poukazuje na potřebu tříbení učedníků (tak jako v nedělním evangeliu) tváří tvář farizejskému stylu.

Pondělní SZ čtení (Gn 16, 1-15) obsahuje pasáž, která předchází nedělnímu 1. čtení a úterní SZ čtení (Gn 25, 12-18) stručný životopis Izmaela.
NZ čtení v pondělí (Zj 2, 1-7) a navazující v úterý (Zj 2, 8-11) dokládají protivenství i uvnitř křesťanských sborů.

SZ čtení středy (Jr 42, 18-22) reflektuje nedělní 2. čtení. Nejen křesťané jsou (spolu s Kristem) nést svůj kříž, ale již obyvatelé Jeruzaléma.
Středeční evangelium (Mt 10, 5-23), které předchází nedělnímu, připravuje na pronásledování těch, kdo následují Krista, ale zároveň přináší eschatologickou naději.

Úterý po 12. neděli v mezidobí A

Ž 86, 11-17

11Vyuč mě, Hospodine, své cestě -- chodím ve tvé pravdě. Soustřeď mé srdce, abych se bál tvého jména! 12Budu ti vzdávat chválu celým srdcem, Panovníku, můj Bože, navěky budu oslavovat tvé jméno, 13protože je nade mnou tvé velké milosrdenství. Mou duši jsi vysvobodil z nejhlubšího podsvětí. 14Bože, povstávají proti mně domýšlivci, pospolitost násilníků mi usiluje o život, o tobě nepřemýšlejí. 15Ale ty jsi, Panovníku, Bůh soucitný a milostivý, pomalý k hněvu, hojný v milosrdenství a věrnosti. 16Pohleď na mě a smiluj se nade mnou! Dej svou sílu svému otroku, zachraň syna své služebnice! 17Učiň pro mě znamení k dobrému! Ti, kdo mě nenávidí, to uvidí a zastydí se -- vždyť ty, Hospodine, mi pomůžeš a potěšíš mě!

Gn 25, 12-18

12Toto je rodopis Abrahamova syna Izmaela, kterého Abrahamovi porodila Egypťanka Hagar, otrokyně Sáry. 13A toto jsou jména Izmaelových synů, jmenovitě podle jejich rodopisů: Prvorozený Izmaelův Nebajót, Kédar, Abdeel, Mibsám, 14Mišma, Dúma a Masa, 15Chadad a Téma, Jetúr, Náfiš a Kedma. 16Toto jsou Izmaelovi synové a toto jejich jména podle jejich dvorců a podle jejich hradišť, dvanáct knížat jejich kmenů. 17A toto jsou léta Izmaelova života: sto třicet sedm let. I dokonal a zemřel a byl připojen ke svému lidu. 18Jeho potomci se usídlili od Chavíly až po Šúr, který je naproti Egyptu, kudy se chodí do Ašúru -- usídlil se naproti všem svým bratřím.

Zj 2, 8-11

8Andělu sboru ve Smyrně napiš: ‚Toto praví ten první a poslední, který byl mrtev a ožil: 9Znám tvé soužení a chudobu, ale jsi bohatý. Znám i urážení od těch, kteří sami o sobě říkají, že jsou Židé, ale nejsou, nýbrž jsou synagogou Satanovou. 10Neboj se toho, co máš trpět. Hle, Ďábel se chystá některé z vás dávat do vězení, abyste byli vyzkoušeni, a budete mít soužení po deset dní. Buď věrný až na smrt, a dám ti věnec života. 11Kdo má uši, slyš. co Duch praví sborům: Kdo vítězí, tomu druhá smrt neublíží.‘