Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-07-25)
předchozí < den (2020-07-12) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 12. červenec 2020, 15. neděle v mezidobí A


Kalendarium

Nathan Soederblom (1866-1931), švédský luterský biskup a teolog, který podporoval ekumenické hnutí na rovině praktického křesťanství.
Erasmus Rotterdamský (1466-1536), významný humanista, usiloval o reformu církve, vydal řecký text NZ a řadu spisů církevních otců, polemizoval s Martinem Lutherem.

Popis lekcionáře

15. neděle v mezidobí A
Nedělní evangelium (Mt 13, 1-9.18-23) obsahuje podobenství o rozsévači a jeho výklad. Některá zrna přinášejí užitek, některá ne. Tematicky s tím souvisí 2. čtení (Ř 8, 1-11) kde zákon Ducha vede k životu, zákon těla ke smrti.
1. čtení (Gn 25, 19-34) o narození Ezaua a Jákoba a získání prvorozenství Jákobem je pokračováním řady důležitých čtení z Pentateuchu o nedělích.

SZ čtení dnů před nedělí se věnují reflexí stopy Jákoba v různých biblických knihách. Ve čtvrtek (Ex 3, 1-6): „Já jsem Bůh tvého otce, Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův“ (Ex 3,6). V pátek (Dt 32, 1-10): „… Jákob jeho dědičným dílem“ (Dt 32,9). V sobotu (Iz 2, 1-4): „ … Vystupme na horu Hospodinovu, do domu Boha Jákobova“ (Iz 2,3).
NZ čtení čtvrtku (Ř 2, 12-16) a pátku (Ř 15, 14-21) vytváří kontext nedělnímu 2. čtení. Sobotní evangelium (J 12, 44-50) připravuje na nedělní 2. čtení a evangelium: „…jeho přikázání je věčný život“ (J 12,50).

SZ čtení po neděli pokračují svědectvím o Jákobově a Ezauově odkazu v prorockých knihách. V pondělí (Mi 1, 1-5), v úterý (Jr 49, 7-11), ve středu (Ab 15-21).
NZ čtení pondělí (1 Te 4, 1-8) a úterý (Ef 4,17 – 5,2) ukazují na kontrast mezi dosavadním způsobem života a životem podle Krista – téma nedělního evangelia a 2. čtení. Středeční evangelium (Mt 13, 10-17) obsahuje prostřední pasáž nedělního evangelia, která byla v neděli vynechána.

15. neděle v mezidobí A

Gn 25, 19-34

19Toto je rodopis Abrahamova syna Izáka: Abraham zplodil Izáka. 20Izákovi bylo čtyřicet let, když si vzal za ženu Rebeku, dceru Aramejce Betúela z Paddan-aramu, sestru Aramejce Lábana. 21Izák naléhavě prosil Hospodina za svou ženu, protože byla neplodná. Hospodin se dal pohnout jeho prosbami a jeho žena Rebeka otěhotněla. 22Ale děti se v jejím nitru kopaly. Řekla si tedy: Je-li tomu tak, k čemu mi to je? A šla se dotázat Hospodina. 23Hospodin jí řekl: Dva národy jsou ve tvém nitru, dvojí lid z tvého lůna se navzájem oddělí. Jeden lid bude silnější než lid druhý a starší bude sloužit mladšímu. 24Když se jí naplnily dny ku porodu, hle, v jejím lůnu byla dvojčata. 25První vyšel celý ryšavý, chlupatý jako kožich. Dali mu jméno Ezau. 26Potom vyšel jeho bratr a rukou držel Ezaua za patu. Dali mu jméno Jákob. Když se narodili, bylo Izákovi šedesát let. 27Když mládenci vyrostli, stal se Ezau mužem znalým lovu, mužem divočiny, kdežto Jákob mužem mírným, bydlícím ve stanech. 28Izák měl rád Ezaua, protože rád jídal zvěřinu, zatímco Rebeka milovala Jákoba. 29Jednou Jákob uvařil jídlo, když vtom přišel Ezau z pole a byl vyčerpaný. 30Ezau Jákobovi řekl: Dej mi teď zhltnout trochu toho rudého, zde toho rudého, neboť jsem vyčerpaný. Proto ho pojmenovali Edóm. 31Ale Jákob řekl: Prodej mi teď své prvorozenství. 32Ezau odpověděl: Hle, já se blížím k smrti, k čemu mi je prvorozenství? 33Jákob řekl: Přísahej mi teď. I přísahal mu a prodal své prvorozenství Jákobovi. 34Jákob tedy dal Ezauovi chléb a jídlo z čočky. Ten pojedl, napil se, vstal a šel. Tak Ezau pohrdl prvorozenstvím.

Ž 119, 105-112

105Tvé slovo je lampou pro mé nohy, je světlem na mé stezce. 106Přísahal jsem -- a také to splním -- že budu dbát na tvá spravedlivá nařízení. 107Byl jsem velmi pokořen, Hospodine, obživ mě podle svého slova. 108Kéž laskavě přijmeš dobrovolné oběti mých úst, Hospodine, nauč mě svým nařízením! 109Stále vystavuji svůj život nebezpečí, na tvůj zákon nezapomínám. 110Ničemové mi nastražili past; od tvých přikázání jsem však nezbloudil. 111Tvá svědectví jsem obdržel do věčného dědictví, ano, jsou radostí mému srdci. 112 Uložil jsem si v srdci, že budu navěky a důsledně plnit tvá ustanovení.

Ř 8, 1-11

1Nyní tedy není žádného odsouzení pro ty, kteří jsou v Kristu Ježíši a nechodí podle těla, ale podle Ducha. 2Vždyť zákon Ducha života v Kristu Ježíši mě osvobodil od zákona hříchu a smrti. 3Neboť co bylo Zákonu nemožné, protože byl bezmocný kvůli tělu, to učinil Bůh, když poslal svého Syna v podobnosti těla hříchu a jako oběť za hřích a odsoudil hřích v těle, 4aby byl požadavek Zákona naplněn v nás, kteří nechodíme podle těla, ale podle Ducha. 5Ti, kdo jsou živi podle těla, mají na mysli věci těla; ale ti, kdo jsou živi podle Ducha, myslí na věci Ducha. 6Myšlení těla znamená smrt, myšlení Ducha život a pokoj. 7Myšlení těla je totiž v nepřátelství vůči Bohu, neboť se nepodřizuje Božímu zákonu, ba ani nemůže. 8Ti, kteří jsou v těle, se Bohu líbit nemohou. 9Vy však nejste v těle, ale v Duchu, pokud ve vás vskutku Duch Boží přebývá. Jestliže však někdo nemá Kristova ducha, ten není jeho. 10Je-li však Kristus ve vás, je sice tělo mrtvé kvůli hříchu, ale duch je živý kvůli spravedlnosti. 11Jestliže ve vás přebývá Duch toho, který vzkřísil Ježíše z mrtvých, pak ten, který vzkřísil Ježíše Krista z mrtvých, oživí i vaše smrtelná těla skrze svého Ducha, který ve vás přebývá.

Mt 13, 1-9.18-23

1Toho dne vyšel Ježíš z domu a sedl si u moře. 2I shromáždily se k němu velké zástupy. Proto vstoupil na loď a posadil se. Celý ten zástup stál na břehu. 3A pověděl jim mnoho v podobenstvích: „Hle, vyšel rozsévač, aby rozséval. 4A jak rozséval, padla některá zrna podél cesty; i přiletěli ptáci a sezobali je. 5Jiná padla na skalnatá místa, kde neměla mnoho země, a hned vzešla, protože neměla hlubokou zem. 6 Když vyšlo slunce, spálilo je; a protože neměla kořen, uschla. 7Jiná padla do trní; a trní vzešlo a udusilo je. 8Jiná padla do dobré země a vydávala úrodu, některá stonásobnou, jiná šedesátinásobnou, jiná třicetinásobnou. 9Kdo má uši k slyšení, ať poslouchá! “ 18Vy tedy poslyšte podobenství o rozsévači. 19Ke každému, kdo slyší slovo o království a nerozumí, přichází ten Zlý a uchvacuje to, co bylo zaseto v jeho srdci; to je ten, který byl zaset podél cesty. 20Zasetý na skalnatá místa, to je ten, kdo Slovo slyší a hned je s radostí přijímá, 21nemá však v sobě kořen, ale je nestálý. Když pak nastane soužení nebo pronásledování pro Slovo, ihned odpadá. 22Zasetý do trní, to je ten, kdo Slovo slyší, ale starost tohoto věku a svod bohatství Slovo dusí, a tak se stává neplodným. 23Zasetý na dobrou půdu, to je ten, kdo Slovo slyší a rozumí mu; ten pak nese úrodu, jeden stonásobnou, druhý šedesátinásobnou, jiný třicetinásobnou.“