Při práci nebo studiu jiné školy? Ekumenicky a v přátelské atmosféře?

Ekumenický lekcionář


dnes (2022-09-01)
předchozí < den (2020-06-09) > následující
předchozí < týden > následující
předchozí << měsíc >> následující


Texty pro 9. červen 2020, Úterý po Trojici A


Kalendarium

Efrém Syrský (kol. 306-373), jáhen, exegeta, kazatel a básník, byl slavným učitelem teologie a žádaným poradcem biskupů.

Popis lekcionáře

Svátek Nejsvětější Trojice vznikal až na přelomu prvního a druhého tisíciletí. Bible neobsahuje nějakou soustavnější pasáž o Trojici, tak jako čtení jsou převážně voleny texty, které lze trinitárně interpretovat. Nauka o Trojici vznikla na Prvním konstantinopolském koncilu (381), jejím plodem je Nicejsko-cařihradské symbolum, dnes užívané při liturgii a ovlivnila i výtvarné umění.

Jako 1. čtení (Gn 1,1 – 2,4a) je volen začátek bible, neboť „Bůh stvořil nebesa a zemi“ (Gn 1,1) a „Duch boží se vznášel nad vodami“ (Gn 1,2).
2. čtení (2 K 13, 11-13) obsahuje trinitární pozdrav: „Milost Pána Ježíše Krista, boží láska a společenství svatého Ducha se všemi vámi“ (2 K 13,13) Jako evangelium je čten závěr Matouše (Mt 28, 16-20) s výzvou „křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého“ (Mt 28,19)

SZ perikopy všedních dnů celého týdne vztaženého k neděli (čtvrtek Jb 38, 1-11, pátek Jb 38, 12-21, sobota Jb 38, 22-28, pondělí Jb 38,39 – 39,12, úterý Jb 39, 13-25, středa Jb 39,26 – 40,5) jsou voleny jako kontinuální čtení knihy Job, doplňují 1. nedělní čtení a dokládají majestát Stvořitele.
NZ texty nabízí místa, která ukazují na „vnitřně diferencovaného“ Boha s různým posláním („ekonomická“ Trojice). Ve čtvrtek 1 Tm 1, 8-12a, v pátek navazující 1 Tm 1, 12b-14, v sobotu J 14, 15-17, v pondělí 1 K 12, 1-3, v úterý navazující 1 K 12, 4-13 a ve středu J 14, 25-26.

Úterý po Trojici A

Ž 29

1Davidův žalm. Vzdejte Hospodinu, synové Boží, vzdejte Hospodinu slávu a sílu. 2Vzdejte Hospodinu slávu jeho jména, klaňte se Hospodinu v nádheře svatyně. 3Hlas Hospodinův nad vodami, slavný Bůh zahřměl, Hospodin nad mocnými vodami. 4Hospodinův hlas je mocný, Hospodinův hlas je nádherný. 5Hospodinův hlas láme cedry, Hospodin tříští libanonské cedry. 6Působí, že Libanon poskakuje jako tele a Sirjón jako mládě divokého tura. 7Hospodinův hlas rozkřesává plameny ohně, 8Hospodinův hlas působí, že se poušť svírá bolestí, Hospodin k bolesti přivádí poušť Kádeš. 9Hospodinův hlas přivádí laně ku porodu a obnažuje lesy. A v jeho chrámu všichni říkají: Sláva! 10Hospodin trůnil nad potopou, Hospodin bude trůnit jako král navěky. 11Hospodin dává svému lidu sílu, Hospodin žehná svému lidu pokojem.

Jb 39, 13-25

13Křídlo pštrosice vesele mává; je to snad čapí peruť s peřím? 14Vždyť svá vejce nechává na zemi, dává je zahřívat na hlíně. 15Zapomíná, že je může rozmáčknout noha, pošlapat polní zvěř. 16Se svými mláďaty zachází tvrdě, jako by jí nepatřila, beze strachu z marnosti své námahy, 17protože Bůh jí odepřel moudrost a nedal jí podíl na rozumnosti. 18Když se vymrští do výše, vysmívá se koni a jeho jezdci. 19Dáš snad koni udatnost, oblékneš snad hřívou jeho šíji? 20Naučíš ho snad skákat jako kobylku? Z jeho majestátního frkání jde hrůza. 21V údolí hrabe nohama a raduje se ze své síly, vytáhne vstříc zbraním. 22Vysmívá se strachu, neděsí se a neustoupí před mečem. 23Toulec chřestí proti němu, kopí a srpáč se blyští. 24S duněním a burácením dusá zemi, nedá se zadržet, když zazní zvuk beraního rohu. 25Kdykoli sytě zazní beraní roh, spokojeně zařehtá, zdálky větří boj, hromování velitelů a válečný pokřik.

1 K 12, 4-13

4 Jsou rozdíly v darech milosti. ale tentýž Duch; 5jsou rozdíly v službách. ale tentýž Pán; 6a jsou rozdíly v působení, ale tentýž Bůh, který působí všechno ve všech. 7Každému je dáván projev Ducha ke společnému prospěchu. 8Neboť jednomu je skrze Ducha dáváno slovo moudrosti, jinému podle téhož Ducha slovo poznání; 9dalšímu víra v témž Duchu, jinému dary uzdravování v témž Duchu; 10jinému působení mocných činů. jinému proroctví, jinému rozlišování duchů, dalšímu druhy jazyků, jinému pak výklad jazyků. 11Avšak to všechno působí jeden a týž Duch, který rozděluje každému jednotlivě, jak sám chce. 12Neboť jako tělo je jedno, ač má mnoho údů, a všechny údy jednoho těla, ačkoli je jich mnoho, jsou jedno tělo, tak i Kristus. 13Neboť v jednom Duchu jsme my všichni byli pokřtěni v jedno tělo, ať Židé nebo Řekové, ať otroci nebo svobodní, a všichni jsme z jednoho Ducha dostali napít.